Fast avtal 1 år
Rubrik 2
Rubrik 3
Rubrik 4
Produktinformation
Att välja ett fast elpris är ett bra och tryggt alternativ om du i förväg vill veta hur mycket du kommer att betala för elen per kilowattimme. När du binder elpriset behöver du nämligen inte tänka på elmarknadens upp- och nedgångar. Det enda som påverkar ditt slutpris är hur mycket el du använder.
Fördelar
- Du vet precis ditt pris per kilowatt timme och kan därmed styra ditt elpris fullt ut med din förbrukning
- Skydd mot prisökningar: Om elpriserna stiger på marknaden behöver du inte oroa dig för att ditt elpris kommer att påverkas under bindningstiden
- Förutsägbarhet i elkostnad: Med ett bundet elavtal har du en fast prisnivå under hela bindningstiden
Avgift
Årsavgiften är 330 kronor (264 kronor exklusive moms).
Vad kostar det?
- Pris65,00
- 2000 kWhi års förbrukning81,50
- 5000 kWhi års förbrukning71,60
- 20000 kWhi års förbrukning66,65
Moms ingår.
- Pris65,00
- 2000 kWhi års förbrukning81,50
- 5000 kWhi års förbrukning71,60
- 20000 kWhi års förbrukning66,65
Moms ingår.
I det beräknade månadspriset ingår:
- Elpris inklusive moms
- Månadsavgift
- Påslag
- Elcertifikatsavgift
Bra Miljöval
El märkt med Bra Miljöval är el från förnyelsebara källor som dessutom måste uppfylla hårda miljökrav. Exempel på sådana krav är att vattenkraft inte får torrlägga vattendrag, vindkraft inte får stå i känsliga naturområden och biobränslen måste komma från kontrollerade skogsbruk som tar hänsyn till biologisk mångfald. För varje kilowattimme el märkt Bra Miljöval som säljs går dessutom pengar till miljöförbättrande åtgärder, energieffektivisering och investeringar i ny spännande miljöteknik.
Priset för Bra Miljöval El är rörligt och revideras månadsvis.
Sundsvall Energi AB särskilda avtalsvillkor för elhandelsavtal med konsumenter.
Giltiga från och med 1 januari 2025
1. Inledande bestämmelser
1.1 Dessa särskilda avtalsvillkor för elhandel reglerar Sundsvall Energi AB:s leverans av el och kompletterar det elhandelsavtal som Sundsvall Energi och konsumenten (nedan kunden) har ingått (”Avtalet”). I Avtalet framgår även vilket prisavtal kunden har och eventuella övriga tjänster.
1.2 Avtalet kompletteras även av branschens vid var tid gällande Allmänna avtalsvillkor för försäljning av el till konsument, för närvarande med beteckning EL 2012 K (rev 2) samt Särskilda villkor för försäljning av el från anvisat elhandelsföretag till konsument, för närvarande med beteckning (rev 2). I den mån motstridigheter förekommer mellan branschvillkoren och dessa särskilda avtalsvillkor ska de särskilda avtalsvillkoren äga företräde. Vid motstridigheter mellan Avtalet och dessa särskilda avtalsvillkor ska Avtalet äga företräde.
1.3 Kunden förbinder sig att köpa och Sundsvall Energi att leverera el under avtalsperioden. Avtalad leverans ska omfatta kundens hela elbehov i uttagspunkten.
1.4 Avtalet träder i kraft under förutsättning att kunden har ett giltigt elnätsavtal och först efter att Sundsvall Energi bekräftar Avtalet till kunden. Sedvanlig kreditprövning kan även genomföras och leda till att Avtalet ej accepteras av Sundsvall Energi. Avtalad leveransstart förutsätter att kunden angett fullständiga uppgifter.
2. Kontaktuppgifter
Kunden kan nå Sundsvall Energis kundservice via telefon 060 - 19 22 00 eller e-post kundservice@sundsvallenergi.se. Sundsvall Energi kan även nås på adress Norra Järnvägsgatan 1, 852 31 Sundsvall.
3. Information om priser, avtalsvillkor m.m.
Besök https://sundsvallenergi.se/ eller kontakta Sundsvall Energis kundservice för vid var tid gällande priser, särskilda avtalsvillkor och övriga tjänster som Sundsvall Energi erbjuder. Där finns även uppgifter till oberoende energirådgivare, information om konsumenträttigheter, sammanfattning av avtalsvillkoren samt information om hur kunden ska gå till väga för att lämna klagomål.
4. Villkorsändringar
För Avtal som löper tills vidare har Sundsvall Energi under avtalstiden rätt att ändra pris- och avtalsvillkor under förutsättning att kunden underrättas minst två månader i förväg. Om villkorsändringen gäller elpriset ska även skälen och villkoren för ändringen redovisas i meddelandet samt att kunden har rätt att säga upp Avtalet om ändringarna inte accepteras. Genom ingåendet av Avtalet och tillhandahållandet av en e-postadress godkänner kunden att Sundsvall Energi har rätt att underrätta kunden om villkorsändringar via e-post.
5. Skatter och andra avgifter
5.1 Till elpriset tillkommer vid var tid gällande skatter och övriga avgifter.
5.2 Om gällande skatter eller övriga avgifter ändras har Sundsvall Energi rätt att omedelbart justera elpriset i motsvarande mån utan föregående underrättelse till kunden. Detsamma gäller även vid ändrad kvotplikt eller andra externa faktorer som leder till en ökad kostnad för Sundsvall Energi. Ovanstående gäller även Avtal med avtalad bindningstid. Redovisning av justeringar sker på efterkommande faktura.
6. Uppsägning
6.1 Om Avtalet sägs upp utan att kunden ingår annat elhandelsavtal, ska för den fortsatta elleveransen tillämpas Sundsvall Energis vid var tid gällande villkor och priser för anvisat pris.
6.2 Vid kundens definitiva avflyttning upphör Avtalet att gälla. Sundsvall Energi har rätt att kräva att kunden styrker att en definitiv avflyttning har skett.
6.3 Vid kundens definitiva avflyttning har kunden möjlighet att ta med sig Avtalet förutsatt att detta godkänns på förhand av Sundsvall Energi.
6.4 I övrigt hänvisas till de produktspecifika villkoren nedan för Avtalets uppsägningstider m.m.
7. Övrigt
7.1 Sundsvall Energi äger rätt överlåta detta Avtal på annan. Kunden äger inte rätt att överlåta detta Avtal eller delar där av på annan utan Sundsvall Energis skriftliga medgivande.
7.2 Skulle någon bestämmelse i Avtalet vara ogiltig ska det inte påverka giltigheten av Avtalets övriga delar. I händelse av ogiltighet ska Avtalet jämkas i nödvändig omfattning för att undanröja ogiltigheten, varvid utgångspunkten ska vara att bevara eller återställa den ursprungliga balansen i Avtalet.
8. Kunduppgifter
Kunden är skyldig att meddela Sundsvall Energi ändrade kontaktuppgifter så att Sundsvall Energi alltid har uppdaterade kontaktuppgifter.
9. Behandling av personuppgifter
9.1 För att Sundsvall Energi ska kunna uppfylla Avtalet behöver Sundsvall Energi samla in och behandla personuppgifter om kunden. Behandlingen av kundens personuppgifter sker i enlighet med integritetspolicyn som finns tillgänglig på Sundsvall Energis hemsida. Här finns bl.a. information om vilka personuppgifter Sundsvall Energi behandlar, typen av behandling, ändamålet med och den rättsliga grunden för behandlingen, uppgifternas lagringstid samt information om kundens rätt till rättelse, radering och att göra invändningar.
9.2 Genom att bli kund hos och köpa el av Sundsvall Energi samtycker kunden till att Sundsvall Energi behandlar personuppgifter i den utsträckning och på det sätt som beskrivs i integritetspolicyn. Kunden kan kontakta Sundsvall Energis kundtjänst om denne har frågor angående integritetspolicyn eller Sundsvall Energis personuppgiftsbehandling. Sundsvall Energis dataskyddsombud kan även kontaktas via e-post på dataskyddsombud@sundsvall.se
10. Ångerrätt
Har Avtalet ingåtts på distans, till exempel via telefon eller internet, gäller fjorton (14) dagars ångerrätt för kunden enlig lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Kunden har då rätt att ångra sig genom att kontakta kundservice inom fjorton (14) kalenderdagar räknat från den dag avtalet bekräftats av Sundsvall Energi. Mer information om ångerrätten erhålls via Sundsvall Energis kundservice eller hemsida, där du också kan hitta en ångerblankett.
11. Reklamation och tvistlösning
Reklamation görs i första hand till Sundsvall Energis kundservice som omhändertar ärendet. Löses inte ärendet till kundens belåtenhet kan en fortsatt tvist prövas utanför domstol av Energimarknadsinspektionen eller Allmänna reklamationsnämnden. Sundsvall Energi åtar sig att följa Allmänna reklamationsnämndens utslag.
Produktspecifika villkor
12. Rörligt elpris
12.1 Elpriset bestäms månadsvis och baseras på Svenska Kraftnäts volymvägda genomsnitt av den gångna månadens elspotpris från Nord Pool i kundens elområde. Till priset tillkommer Sundsvall Energis påslag och elcertifikatavgift per kWh samt en fast månadsavgift.
12.2 Avtalet löper tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid av 21 dagar (3 veckor). Uppsägning av Avtalet är avgiftsfritt. Kunden kan även utan någon uppsägningstid övergå till ett avtal med fast elpris hos Sundsvall Energi.
13. Fast elpris
13.1 Avtalet gäller under bindningstiden som anges i Avtalet. Elpriset är fast under bindningstiden och inkluderar månadsavgift samt kostnad för elcertifikat. Priset gäller för aktuellt elområde där anläggningen har sin förbrukning.
13.2 Avtalet får sägas upp av båda parter med en (1) månads varsel, dock tidigast till bindningstidens utgång.
13.3 Om Avtalet inte sägs upp senast en (1) månad innan bindningstidens utgång förlängs det automatiskt med den avtalsform och till de priser och villkor som framgår av det meddelande som sänds till kunden tidigast nittio (90) dagar och senast sextio (60) dagar före innevarande bindningstids utgång.
13.4 Om kunden säger upp Avtalet om fast elpris i förtid av annan anledning än definitiv avflyttning har Sundsvall Energi rätt att debitera en uppsägningsavgift. Sundsvall Energi har rätt att debitera uppsägningsavgift även om uppsägning av Avtalet sker innan leveransen av el har påbörjats.
13.5 Uppsägningsavgiften ska motsvara de faktiska kostnader som Sundsvall Energi åsamkas i följd av kundens förtida uppsägning av Avtalet och som är hänförliga till den el som skulle levereras till ett fast pris. En sådan kostnad är mellanskillnaden i pris mellan en av Sundsvall Energi gjord prissäkring för kundens uppskattade förbrukning av el under den del av bindningstiden för Avtalet som bortfaller och det lägre pris som Sundsvall Energi erhåller för sådan volym el vid försäljning på marknaden efter kundens förtida uppsägning av Avtalet.
13.6 Den uppskattade förbrukningen framräknas utifrån kundens förbrukningsprofil. Även Sundsvall Energis kostnader för tjänster som redan har tillhandahållits till kunden som en del av Avtalet eller för Avtalets ingående kan i förekommande fall ingå i uppsägningsavgiften. De huvudsakliga faktorer som vägs in i beräkningen av uppsägningsavgiften är hur lång bindningstid som återstår när Avtalet sägs upp, hur stora volymer el som kvarstår att leverera och elpriset på marknaden.
13.7 I uppsägningsavgiften inkluderas även en fast administrativ avgift om 1 000 kr per uttagspunkt som ersättning för Sundsvall Energis arbete med att administrera erforderliga åtgärder till följd av Avtalets förtida upphörande.
14. Geni
14.1 Geni elpris är ett så kallat förvaltat elavtal där kunden ger i uppdrag till Sundsvall Energi att utföra kraftinköp genom portföljförvaltning enligt vid var tid gällande prissäkringsstrategi. Sundsvall Energis prissäkringsstrategi erhålls via Sundsvall Energis kundservice eller hemsida.
14.2 Det förvaltade portföljpriset baseras på Sundsvall Energis inköpspris för el under aktuell kalendermånad och justeras med resultatet av prissäkringarna, med tillägg för Sundsvall Energis påslag, elcertifikatavgift per kWh samt en fast månadsavgift. Portföljpriset ändras månadsvis och debiteras i efterskott.
14.3 Avtalet löper tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid av innevarande månad plus tre (3) kalendermånader. Uppsägning är av Avtalet är avgiftsfritt.
15. Anvisat pris
15.1 Har kunden inte gjort något aktivt val av prisavtal gäller anvisat pris. Avtalet löper tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid på fjorton (14) dagar. Uppsägning av Avtal med anvisat pris är avgiftsfritt. Denna avtalsform innebär oftast ett dyrare elpris. Teckna därför ett elavtal som passar just era behov.
15.2 Elpriset bestäms månadsvis och baseras på Svenska Kraftnäts volymvägda genomsnitt av den gångna månadens elspotpris från Nord Pool i kundens elområde. Till priset tillkommer Sundsvall Energis påslag för anvisat pris och elcertifikatavgift per kWh samt en fast månadsavgift som framgår av Avtalet. Ändringar av det anvisade priset framgår av elhandelsfakturan.
15.3 Särskilda villkor för försäljning av el från anvisat elhandelsföretag finns på Sundsvall Energis hemsida.
16. Bra Miljöval
16.1 När du tecknar elavtal med Sundsvall Energi kan kunden välja Svenska Naturskyddsföreningens Bra Miljöval el som tillval. Bra Miljöval el debiteras som ett rörligt påslag per kWh i enlighet med vad som framgår på Sundsvall Energis hemsida. Priset för Bra Miljöval EL är rörligt och revideras månadsvis.
16.2 Tillvalet Bra Miljöval el löper tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid av innevarande månad plus en (1) kalendermånad. Om Avtalet upphör att gälla innan uppsägningstidens utgång avslutas Bra Miljöval samtidigt. Uppsägning av Bra Miljöval är avgiftsfritt.
16.3 Med el märkt med Bra Miljöval får du som kund el från sol, vind, vatten och biobränsle och du är med och påverkar elproduktionen och satsningen på förnybara energikällor. Summan sätts in i en miljöfond som används till olika miljöprojekt enligt Naturskyddsföreningens vid var tid gällande villkor. Skulle Sundsvall Energi av någon anledning inte kunna leverera Bra Miljöval ska Sundsvall Energi ha rätt att i stället leverera annan el intill dess att orsaken till hindret upphör. Kunden betalar ingen kostnad för Bra Miljöval så länge hindret består.
17. Prova oss
Du som är ny kund till Sundsvall Energi har möjlighet ett ingå ett Avtal med ett rörligt elpris där du erhåller en rabatt under de tre (3) första månaderna. Om kunden har tecknat ett Avtal med rabatt debiteras inga avgifter eller påslag utöver elcertifikat och moms under de tre (3) första månaderna, vilket i praktiken medför att kunden får köpa el till inköpspris. I övrigt gäller Avtalet med samma villkor som gäller för rörligt elpris enligt punkt 12.
Särskilda villkor för försäljning av el från anvisat elhandelsföretag till konsument (rev 2)
Särskilda villkor utarbetade av Energiföretagen Sverige. Villkoren har utformats efter överenskommelse med Konsumentverket.
Dessa villkor avser försäljning av el till konsument som av elnätsföretaget blivit anvisad ett elhandelsföretag med
stöd av 8 kap ellagen (1997:857).
1a. Leveransens påbörjande och ingående av avtal när anläggningen inte är tillkopplad
Elleveransen påbörjas omgående när konsumenten bekräftar att denne accepterar villkoren för leveransen och den skäliga säkerhet som i förekommande fall kan komma att begäras. Avtalet gäller från elleveransens påbörjande såvida inte särskild säkerhet begärts. I sistnämnda fall gäller avtalet från det att begärd säkerhet inkommit. Begärd säkerhet ska ha inkommit senast fem arbetsdagar efter leveransens påbörjande. Om begärd säkerhet inte inkommit inom fem arbetsdagar kan elleveransen komma att omedelbart avbrytas.
1b. Reglering av leveransen när anläggningen är tillkopplad
Om överföringen av el inte är avbruten och konsumenten börjar ta ut el utan att ett leveransavtal finns ska konsumenten enligt ellagen ändå betala för elen till det anvisade elhandelsföretaget enligt de villkor som detta tillämpar.
När elhandelsföretaget fått kännedom om att det finns en elanvändare som tar ut el ska elhandelsföretaget omgående sända ut villkoren för leveransen med i förekommande fall begäran om att säkerhet ska ställas. Avtalet gäller från det att konsumenten fått villkoren såvida inte särskild säkerhet begärts. I sistnämnda fall gäller avtalet från det att begärd säkerhet inkommit.
Om säkerhet begärs enligt EL 2012 K (rev 2) punkten 4.4 ska den ha inkommit senast fem arbetsdagar efter att konsumenten fått besked om att säkerhet begärts.
Om säkerhet inte inkommit inom angiven tid gäller vad som angivits i 1.a tredje stycket
2. Förutsättning för leverans
Leverans av el förutsätter att konsumentens anläggning inte är frånkopplad på grund av bristande betalning eller annat avtalsbrott gentemot elnätsföretaget.
3. Priser
Priser för levererad el framgår av bifogat prisblad.
4. Återinkoppling
Om konsumenten gjort sig skyldig till ett väsentligt avtalsbrott gentemot det anvisade elhandelsföretaget och konsumentens anläggning blivit frånkopplad i enlighet med bestämmelserna i EL 2012 K (rev 2) punkten 5.2 gäller vad som anges nedan. Återinkoppling sker först då konsumenten uppfyllt samtliga sina förpliktelser enligt avtalet samt betalat skälig ersättning till det anvisade elhandelsföretaget för de kostnader som föranletts av åtgärder för frånkoppling och återinkoppling. Återinkoppling ska även ske om den kvarvarande försummelsen är obetydlig.
5. Övrigt
I övrigt gäller Allmänna avtalsvillkor EL 2012 K (rev 2) i tillämpliga delar.
Allmänna avtalsvillkor för försäljning av el till konsument
Allmänna avtalsvillkor utarbetade av Energiföretagen Sverige efter överenskommelse med Konsumentverket.
- Inledande bestämmelser
1.1 Dessa allmänna avtalsvillkor gäller mellan elhandelsföretaget och konsumenten och avser försäljning av el till konsument. Andra villkor gäller för den som bedriver näringsverksamhet eller annan likartad verksamhet.
I de fall kunden agerar som säljare i förhållande till elhandelsföretaget, exempelvis vid inmatning av el som kommer från elektriska produktions- och energilagringsanläggningar, tillämpas inte dessa villkor.
1.2 Dessa allmänna avtalsvillkor gäller tills vidare och får ändras först efter godkännande av Energiföretagen Sverige och Konsumentverket gemensamt.
Elhandelsföretaget har för avtal som löper tills vidare rätt att införa sådana ändringar av de allmänna avtalsvillkoren gentemot konsumenten. När elhandelsföretaget inför dessa ändringar får de nya villkoren inte börja tillämpas förrän tidigast två månader efter att ett särskilt meddelande om ändringarna har skickats till konsumenten.
I det fall elhandelsföretagets särskilda avtalsvillkor står i strid med dessa allmänna avtalsvillkor gäller de villkor som är förmånligast för konsumenten.
1.3 I dessa allmänna avtalsvillkor avses med
- aggregering: en sammanslagning av flera elanvändares förbrukning eller sammanslagning av producerad el för försäljning, anskaffning eller auktionering på elmarknader.
- aggregeringstjänst: en tjänst som förutsätter aggregering.
- anvisat elhandelsföretag: det elhandelsföretag som säljer el till den konsument som inte själv väljer elhandelsföretag. Det anvisade elhandelsföretaget utses av elnätsföretaget.
- balansansvarig: den som i avtal med den systemansvariga myndigheten Affärsverket svenska kraftnät åtagit sig det ekonomiska ansvaret för att elsystemet tillförs lika mycket el som tas ut i konsumentens uttagspunkt.
- dynamiska elpriser: priser som återspeglar de priser som vid varje tidpunkt gäller på spotmarknaderna med ett intervall som minst motsvarar frekvensen för avräkning på marknaden.
- elhandelsföretag (elleverantör enligt ellagen (1997:857)): det företag som en konsument köper sin el av.
- elnätsföretag: det företag som med stöd av nätkoncession ansluter och överför el åt konsumenten.
- konsument: en fysisk person till vilken el säljs huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.
- nätkoncession: tillstånd att dra fram, använda och underhålla elledningar i det område där konsumentens anläggning finns.
- uttagspunkt: enligt ellagen den punkt där en konsument, som har ett avtal med ett elnätsföretag, tar ut el för förbrukning.
- Försäljning av el
Försäljningsåtagande allmänt
2.1 Elhandelsföretaget åtar sig att sälja el till konsumenten på följande villkor.
2.2 Om elhandelsföretaget eller konsumenten så önskar ska skriftlig anmälan göras eller skriftligt avtal träffas om försäljningen.
Ett avtal mellan ett elhandelsföretag och en konsument om leverans av el i konsumentens uttagspunkt ska innehålla uppgifter om
- elhandelsföretagets namn, adress, telefonnummer och webbplats,
- när avtalet träffas och vid vilken tidpunkt elhandelsföretaget planerar att påbörja leveranserna till konsumenten,
- den tid som avtalet löper på eller om det löper tills vidare,
- vilka tjänster som avtalet omfattar,
- elhandelsföretagets åtagande gentemot konsumenten,
- villkoren för fakturering och betalning,
- vad som gäller i fråga om förlängning av ett avtal som löper under en viss tid,
- villkoren för uppsägning av avtalet och om avtalet kan sägas upp avgiftsfritt,
- hur ersättningen beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som löper under viss tid,
- villkoren för ersättning om elhandelsföretaget inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet,
- var konsumenten kan hitta information om elhandelsföretagets priser, övriga tjänster och villkor samt om konsumenträttigheter, och
- hur tvistlösning utanför domstol inleds.
Dessa uppgifter jämte information om avtalsvillkoren ska lämnas till konsumenten innan avtalet ingås eller bekräftas.
Informationen enligt andra stycket ska även innehålla uppgift om jämförpris utformat i enlighet med Konsumentverkets föreskrift om prisinformation. Om information enligt andra stycket inte lämnats skriftligen eller i annan varaktig form ska elhandelsföretaget inom rimlig tid efter avtalet ingåtts lämna information i sådan form till konsumenten.
Elhandelsföretaget ska i enlighet med författning tillhandahålla konsumenten en kortfattad och lättillgänglig sammanfattning av de viktigaste avtalsvillkoren.
2.3 Innan ett elhandelsföretag och en konsument ingår ett avtal med dynamiskt elpris ska elhandelsföretaget informera konsumenten om vilka möjligheter, kostnader och risker som finns med ett sådant avtal och särskilt inhämta konsumentens samtycke till de villkor som ett dynamiskt elpris innebär.
Försäljning på distans och utanför affärslokaler
2.4 För avtal som ingås på distans eller utanför affärslokaler ska innan avtal ingås, utöver vad som anges i punkten 2.2 och i förekommande fall punkten 2.3, information lämnas som framgår av 2 kap. 2 och 2 a §§ lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) på sätt som framgår av 2 kap. 3 respektive 5 §§ i samma lag. Om elhandelsföretaget på eget initiativ kontaktar konsumenten per telefon i syfte att ingå ett distansavtal (uppsökande telefonförsäljning) ska elhandelsföretaget innan avtal ingås även lämna den information som framgår av 2 kap. 3 a § distansavtalslagen.
Vid uppsökande telefonförsäljning ska elhandelsföretaget i enlighet med 2 kap. 3 a § distansavtalslagen bekräfta sitt anbud i en handling eller någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Vid sådan telefonförsäljning ingås avtal genom att konsumenten efter samtalet skriftligen accepterar anbudet. Anbudet accepteras på det sätt som elhandelsföretaget anger, exempelvis via brev, e-post eller sms. Lämnas inte sådan skriftlig accept är avtalet ogiltigt. Av elhandelsföretagets bekräftelse av anbudet ska framgå att avtal som inte har ingåtts på detta sätt är ogiltigt och att konsumenten då inte är skyldig att betala för det som omfattas av anbudet.
När ett distansavtal har ingåtts ska elhandelsföretaget inom rimlig tid ge konsumenten en bekräftelse på avtalet. Bekräftelsen ska ges i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten och även innehålla den information som anges i punkten 2.2 andra stycket och 2.4 första stycket första meningen, om inte informationen redan lämnats på sådant sätt.
När avtal har ingåtts utanför affärslokaler ska elhandelsföretaget ge konsumenten en kopia av det undertecknade avtalet eller en bekräftelse på avtalet. Kopian eller bekräftelsen ska ges i en handling eller, om konsumenten samtycker till det, i en annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.
Ångerrätt
2.5 Vid avtal som ingås på distans eller utanför affärslokaler har konsumenten rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till elhandelsföretaget lämna eller sända meddelande om detta inom viss tid (ångerfrist).
När ett distansavtal har ingåtts är ångerfristen 14 dagar och börjar löpa den dag avtalet ingås förutsatt att konsumenten fått information om ångerrätten enligt 2 kap. 2 § första stycket punkten 10 distansavtalslagen, på det sätt som anges i 2 kap. 3 § i samma lag.
När avtal har ingåtts utanför affärslokaler är ångerfristen 14 dagar och börjar löpa den dag avtalet ingås förutsatt att konsumenten fått information om ångerrätten enligt 2 kap. 2 § första stycket punkten 10 distansavtalslagen, på det sätt som anges i 2 kap. 5 § första stycket i samma lag. Sådan information ska lämnas till konsumenten i samband med att konsumenten får en kopia av det undertecknade avtalet eller i en bekräftelse på avtalet.
Ångerfristen börjar aldrig löpa förrän konsumenten fått information om ångerrätten på föreskrivet sätt. Rätten att ångra sig upphör dock senast ett år efter det att ångerfristen skulle ha löpt ut om information hade getts på föreskrivet sätt.
Försäljningsåtagande övrigt
2.6 Elhandelsföretaget ska i enlighet med författning informera konsumenten om:
- varje energikällas andel av den genomsnittliga sammansättningen av energikällor som använts för att framställa den el som elhandelsföretaget sålde under närmast föregående kalenderår
- den inverkan på miljön i form av utsläpp av koldioxid samt den mängd radioaktivt avfall som framställningen av den försålda elen har orsakat.
2.7 Elhandelsföretaget ansvarar för att balansansvarig finns för konsumentens uttagspunkt.
Enligt ellagen får elhandelsföretaget bara sälja el i uttagspunkten om det finns en balansansvarig för denna.
Om elhandelsföretaget i något skede inte förmår att se till att det finns balansansvarig ska företaget omgående underrätta konsumenten och elnätsföretaget om detta.
2.8 Byte av elhandelsföretag ska vara kostnadsfritt för konsumenten. Av punkt 5.6 följer dock att en avgift i vissa fall kan tas ut om en konsument i förtid säger upp ett tidsbestämt avtal där priset för elen helt eller delvis är fast.
2.9 Ett elhandelsföretag ska säkerställa att ett byte av elhandelsföretag kan genomföras inom tre veckor från konsumentens begäran.
2.10 Ett elhandelsföretag som ska börja sälja el i konsumentens uttagspunkt ska anmäla det till elnätsföretaget samt uppge vem som åtagit sig balansansvaret för denna. För att leveransen ska kunna starta den dag elhandelsföretaget och konsumenten kommit överens om ska anmälan ske senast 14 dagar innan leveransen ska starta.
2.11 Konsumenten ska, oberoende av sitt avtal med elhandelsföretaget och utan elhandelsföretagets godkännande, kunna köpa och sälja andra eltjänster än elleverans.
Elhandelsföretaget får inte ta ut oskäliga avgifter eller ställa oskäliga krav på konsumenten med anledning av att konsumenten har ett avtal om tillhandahållande av en aggregeringstjänst.
Konsumentens åtaganden
2.12 Konsumenten är skyldig att inneha för överföringen av el erforderligt avtal med elnätsföretaget.
2.13 Om inte annat särskilt framgår av dessa villkor eller författning ska konsumenten betala för all el som förbrukats i uttagspunkten. Betalningsskyldigheten omfattar även el som konsumenten inte kunnat tillgodogöra sig på grund av fel i sin anläggning, eller av annan orsak som inte beror på elnätsföretaget eller elhandelsföretaget.
Hinder mot avtalets fullgörande
2.14 Part är inte skyldig att fullgöra avtalet om fullgörandet väsentligt försvåras till följd av hinder som denne inte råder över. Som hinder räknas krig, myndighetsbeslut, störningar i allmänna transportväsendet, extrema väderleksförhållanden eller annan händelse av exceptionell karaktär som väsentligt inverkar på avtalets fullgörande och som part inte kunnat förutse och vars skadliga inverkan part inte rimligen kunnat undanröja.
Ersättning för skada m.m.
2.15 Om konsumenten påtalar att ett byte av elhandelsföretag inte genomförts på rätt sätt eller i rätt tid svarar det elhandelsföretag som anmält bytet för att frågan, efter samråd med konsumentens elnätsföretag, utreds. Elhandelsföretaget ska även lämna besked till konsumenten om vad som orsakat felaktigheten. Besked ska, om inte särskilda skäl föreligger, lämnas till konsumenten inom fjorton dagar från det att konsumenten tagit kontakt med elhandelsföretaget.
2.16 Om elhandelsföretaget inte fullgjort sina skyldigheter i samband med övertagande eller påbörjande av elleverans och detta beror på omständigheter som ligger inom elhandelsföretagets kontroll har konsumenten rätt till ersättning av elhandelsföretaget för den skada som därvid uppstår.
Om konsumenten gjort sannolikt att denne drabbats av skada men skadebeloppet inte uppgår till 200 kronor per uttagspunkt och skadetillfälle ska konsumenten ändå erhålla ersättning med 200 kronor. För att få ersättning med högre belopp måste konsumenten styrka skadan och dess storlek.
2.17 Om överföringen av el har avbrutits på grund av konsumentens avtalsbrott men elhandelsföretaget inte haft rättslig grund att begära frånkoppling av konsumentens anläggning från elnätet har konsumenten rätt till ersättning för skada av elhandelsföretaget.
2.18 Om elhandelsföretaget inte fullföljer avtalet med konsumenten har konsumenten rätt till ersättning för den skada denne lidit om inte elhandelsföretaget visar att underlåtenheten att fullfölja avtalet beror på ett hinder utanför elhandelsföretagets kontroll som företaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder det inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
2.19 Rätten till ersättning omfattar inte skada hänförlig till näringsverksamhet.
2.20 Den skadelidande parten ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar den skadelidande parten det kan ersättningen reduceras i motsvarande mån.
- Mätning och rapportering av mätvärden samt fakturering
Mätning och rapportering
3.1 Konsumentens förbrukning registreras av elnätsföretagets mätare eller av mätare som elnätsföretaget godkänt. Bestämmelser om mätning finns i författning samt i konsumentens avtal med elnätsföretaget.
3.2 Elhandelsföretaget ska i enlighet med författning lämna information om faktisk respektive historisk elförbrukning via elhandelsföretagets webbplats eller applikation, som kräver konsumentens inloggning.
Fakturering och fakturans utformning
3.3 Elhandelsföretagets faktura till konsumenten ska utformas på ett tydligt sätt. Fakturans utformning och innehåll regleras i författning.
3.4 Elhandelsföretaget ska fakturera konsumenten utifrån uppmätt faktisk förbrukning eller, vid avsaknad av mätvärden, på beräknad förbrukning. Fakturering ska ske enligt avtalat intervall, dock minst en gång per kvartal. Konsumenten har alltid rätt att välja månadsfakturering.
Fakturering på beräknad förbrukning ska fastställas med ledning av konsumentens tidigare kända förbrukning samt övriga omständigheter som t.ex. av konsumenten uppgivna förändringar som kan antas påverka förbrukningen. Har förbrukningen beräknats enligt detta stycke ska elhandelsföretaget meddela konsumenten detta senast i samband med faktureringen.
3.5 Vid avstämning av fakturering som har grundats på beräknad förbrukning enligt punkten 3.4 (preliminär fakturering) ska avstämningen utifrån uppmätt faktisk förbrukning (avstämningsfakturering) ske med hänsyn tagen till de olika priser som har tillämpats för den tid avstämningen omfattar.
Har preliminär fakturering pågått längre än åtta månader räknat från senaste faktura som grundats på uppmätta värden ska avstämningsfakturan reduceras med 15 procent av skillnaden mellan vad som slutligt respektive preliminärt fakturerats. Vidare har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan avseende avstämt belopp där antalet delbetalningar står i relation till den tid den preliminära faktureringen pågått.
3.6 Om det konstateras att uppmätta värden aldrig kan komma att erhållas, exempelvis på grund av att mätanordningen inte fungerar, beräknar elnätsföretaget efter samråd med konsumenten och elhandelsföretaget de saknade värdena. Beräkningen sker med ledning av konsumentens tidigare kända förbrukning i uttagspunkten samt övriga omständigheter som kan ha påverkat förbrukningen. Beräkningen ska ligga till grund för elhandelsföretagets fakturering.
Har förbrukningen beräknats enligt föregående stycke ska elhandelsföretaget meddela konsumenten detta senast i samband med faktureringen.
3.7 Om fakturering inte skett enligt avtalat intervall har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan där antalet delbetalningar står i relation till antalet uteblivna fakturor.
Om fakturering uteblivit helt under en period om minst åtta månader räknat från senaste faktura som grundats på uppmätta värden ska den faktura som avser perioden med utebliven fakturering reduceras med 15 procent.
Har avtalad fakturering helt uteblivit, för viss period, och detta beror på omständigheter som ligger inom elhandelsföretagets kontroll, har elhandelsföretaget inte rätt att kräva betalning för fordringar hänförliga till den uteblivna faktureringen som är äldre än tolv månader.
3.8 Om konsumenten tidigare har fakturerats ett för högt belopp ska reglering av det felaktigt fakturerade beloppet ske utan dröjsmål efter det att felet konstaterats. Avser regleringen mindre belopp sett i relation till årskostnaden ska den normalt ske vid påföljande faktureringstillfälle, om inte konsumenten begär att få det utbetalt särskilt.
3.9 Om det finns anledning att anta att konsumenten i god tro betalat faktura som med fog kan uppfattas som slutlig för viss tidsperiod föreligger inte ytterligare betalningsskyldighet för sådan period.
3.10 Då avtalsförhållandet upphör ska konsumenten få en slutfaktura inom sex veckor från den dag då leveransen upphörde. Efter det att elhandelsföretaget sänt en slutfaktura får ingen ytterligare fakturering ske. Om inte synnerliga skäl föreligger ska slutfakturan grundas på insamlade mätvärden.
- Betalning och säkerhet
4.1 Betalning ska vara elhandelsföretaget tillhanda senast på den i elhandelsföretagets faktura angivna förfallodagen, vilken infaller tidigast 20 dagar efter det att elhandelsföretaget avsänt fakturan. Förfallodagen bör som huvudregel infalla tidigast den 28:e dagen i månaden.
Om inget annat avtalats med elhandelsföretaget eller annan aktör ska fakturan skickas per post.
4.2 Elhandelsföretaget ska erbjuda flera betalningssätt vid fakturering och får inte missgynna konsumenten på grund av det betalningssätt som konsumenten har valt.
4.3 Sker inte betalning i rätt tid har elhandelsföretaget, om inte annat skriftligen avtalats, rätt att av konsumenten, förutom fakturabeloppet, fordra ränta enligt räntelagen från den i fakturan angivna förfallodagen och ersättning för de kostnader som är förenade med dröjsmålet. Hit räknas även kostnader för skriftlig betalningspåminnelse samt kostnader för verkställighet av betalnings- eller annan förpliktelse.
4.4 Om elhandelsföretaget, vid avtalets ingående, har skälig anledning att befara att konsumenten inte kommer att fullgöra sina betalningsförpliktelser har elhandelsföretaget rätt att begära godtagbar säkerhet eller förskottsbetalning för försäljningen av el. Skälig anledning kan exempelvis vara brister eller förseningar beträffande tidigare betalningsförpliktelser till elhandelsföretaget eller att konsumenten har en eller flera betalningsanmärkningar.
Om konsumenten under avtalstiden har försummat sina betalningsförpliktelser till elhandelsföretaget har elhandelsföretaget rätt att begära godtagbar säkerhet eller förskottsbetalning för fortsatt leverans.
Om elhandelsföretaget enligt första eller andra stycket har rätt att begära säkerhet eller förskottsbetalning, har elhandelsföretaget också rätt att kräva månadsfakturering.
Säkerhet eller förskottsbetalning får inte omfatta större belopp än vad som motsvarar fyra månaders beräknade avgifter för leveransen.
Har konsumenten under en tid av sex månader från det att säkerhet ställdes eller förskottsbetalning första gången betalades, i rätt tid fullgjort sina betalningsförpliktelser ska den ställda säkerheten återlämnas respektive kravet på förskottsbetalning avbrytas.
Om konsumenten har ställt säkerhet ska deponerade medel placeras på räntebärande konto, skiljt från elhandelsföretagets egna tillgångar.
- Avtalsbrott
5.1 När det gäller elhandelsföretagets rätt att avbryta leveransen av el på grund av konsumentens avtalsbrott finns särskilda bestämmelser i ellagen.
Leveransen avbryts genom att elnätsföretaget på elhandelsföretagets begäran frånkopplar konsumentens anläggning från nätet.
5.2 Leveransen av el till en konsument får avbrytas, om
- konsumenten har åsidosatt sina skyldigheter enligt avtalet med elhandelsföretaget om leverans av el,
- det rör sig om ett väsentligt avtalsbrott,
- konsumenten har uppmanats att inom en viss skälig tid vidta rättelse och, om det inte rör sig om utebliven betalning, tillsammans med uppmaningen informerats om att leveransen annars kan komma att avbrytas,
- den tid som avses i 3 har löpt ut,
- rättelse inte har skett, och
- omständigheterna är sådana att det saknas anledning att befara att ett avbrott skulle medföra en personskada som inte är obetydlig eller en omfattande sakskada.
Om konsumenten har handlat otillbörligt, får leveransen avbrytas trots att omständigheterna inte är sådana som anges i första stycket 6.
Sedan avtal ingåtts får leveransen inte avbrytas endast på den grunden att konsumenten inte lämnat säkerhet eller betalat i förskott.
5.3 Vid utebliven betalning får leveransen av el till konsumenten avbrytas endast om
- betalningen avser leverans av el,
- förutsättningarna för avbrytande enligt punkten 5.2 är uppfyllda och konsumenten i god tid har informerats om vilka alternativ som finns för att undvika att leveransen avbryts,
- konsumenten efter att den tid för rättelse som avses i punkten 5.2 första stycket 3 löpt ut har uppmanats att betala inom tre veckor från det att konsumenten har delgetts uppmaningen tillsammans med information om att leveransen annars kan avbrytas,
- ett meddelande om den uteblivna betalningen samtidigt med uppmaningen enligt 3 har lämnats till socialnämnden i den kommun där konsumenten får elen levererad,
- de tre veckorna som avses i 3 har löpt ut,
- socialnämnden inte inom de tre veckorna skriftligen har meddelat den som lämnade meddelandet enligt 4 att nämnden tar på sig betalningsansvaret för skulden,
- betalningen inte har skett, och
- fordringen inte är tvistig.
För att en fordran ska anses som tvistig krävs att konsumenten framställt en rättsligt relevant invändning i sak. En sådan framställning bör vara skriftlig.
Om fordran är föremål för tvist får leveransen av el inte avbrytas enligt första stycket 8. Konsumenten måste dock betala den del av fordran som konsumenten och elhandelsföretaget är överens om att konsumenten ska betala. Den del som är tvistig behöver inte betalas förrän tvisten är avgjord.
5.4 När elhandelsföretaget har rätt att avbryta leveransen enligt punkterna 5.2 - 5.3 kan elhandelsföretaget istället välja att häva avtalet. Hävning kan också ske om konsumentens anläggning varit frånkopplad minst sex månader. Häver elhandelsföretaget avtalet ska det underrätta elnätsföretaget om hävningen omedelbart.
5.5 Leveransen återupptas först då konsumenten uppfyllt samtliga sina skyldigheter enligt avtalet samt betalat skälig ersättning för elhandelsföretagets kostnader som föranletts av åtgärder för avbrytande och återupptagande av leveransen. Sådan ersättning ska dock inte tas ut för information som rör vilka alternativ som finns för att undvika att leveransen avbryts. Leveransen ska även återupptas om den kvarstående försummelsen är obetydlig.
Om leveransen avbrutits på grund av konsumentens betalningsförsummelse har elhandelsföretaget rätt att begära godtagbar säkerhet eller förskottsbetalning i enlighet med punkten 4.4 fjärde till sjätte stycket för att leveransen ska återupptas. Elhandelsföretaget har även rätt att kräva månadsfakturering.
5.6 Om konsumenten i förtid säger upp ett tidsbestämt avtal om att el helt eller delvis ska levereras till fast pris, utan att grund till hävning enligt punkten 5.7 föreligger, får elhandelsföretaget ta ut en avgift. Avgiften får endast avse kostnader som hänför sig till den el som levereras till fast pris, den ska vara skälig och får inte överstiga den direkta ekonomiska förlust som den förtida uppsägningen orsakar.
Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av elleveransavtalet att den får tas ut och vad den omfattar.
5.7 Om elhandelsföretaget åsidosätter sina skyldigheter och detta innebär ett väsentligt avtalsbrott har konsumenten rätt att häva avtalet. Innan hävning får ske ska elhandelsföretaget dock beredas tillfälle att inom skälig tid vidta rättelse.
Häver konsumenten avtalet ska elhandelsföretaget omedelbart underrätta elnätsföretaget om detta.
- Leveransskyldighet, giltighet, ändringar och tillägg
6.1 Om inte annat avtalats upphör avtalet senast 14 dagar efter det att konsumenten sagt upp avtalet. Konsumenten har rätt att antingen muntligen eller skriftligen säga upp avtalet.
För elhandelsföretaget gäller leveransskyldighet i konsumentens uttagspunkt enligt ellagen. Leveransskyldigheten upphör om konsumenten slutar att ta ut el i uttagspunkten, om något annat elhandelsföretag börjar leverera el till konsumenten i uttagspunkten eller om konsumenten gör sig skyldig till sådant avtalsbrott som ger elhandelsföretaget rätt att begära att elleveransen avbryts med stöd av bestämmelserna i ellagen.
6.2 För det fall elhandelsföretaget och konsumenten ingått ett tidsbestämt avtal om leverans av el ska elhandelsföretaget, i ett särskilt meddelande, tidigast 90 dagar och senast 60 dagar före det att avtalet löper ut informera konsumenten om tidpunkten för avtalets upphörande och konsekvenserna därav.
6.3 Ett elhandelsföretag som avser att ändra villkoren för ett avtal som löper tills vidare ska i ett särskilt meddelande underrätta konsumenten om ändringen och om konsumentens rätt att säga upp avtalet. Om villkorsändringen gäller priset för leverans av el, ska även skälen och villkoren för ändringen redovisas i meddelandet.
Elhandelsföretaget ska underrätta konsumenten senast två månader innan de nya villkoren börjar tillämpas.
Om konsumenten då väljer att säga upp avtalet upphör avtalet att gälla senast den dag då villkorsändringen träder i kraft, förutsatt att konsumenten har sagt upp avtalet en månad innan, om inte kortare uppsägningstid är avtalad.
6.4 Vid prisändring tillämpas det nya priset med utgångspunkt antingen från insamlat mätvärde, om insamlingen sker inom skälig tid från ändringstidpunkten, eller från en på skälig grund beräknad mätarställning.
6.5 Ett gällande elavtal får inte omvandlas till ett avtal med dynamiskt elpris utan att konsumenten har fått information om vilka möjligheter, kostnader och risker som finns med ett sådant avtal och lämnat sitt samtycke.
- Information, vägledning och tvistlösning
7.1 Elhandelsföretaget ska enligt författning på faktura, eller i förekommande fall genom tydlig hänvisning på faktura till webbplats eller applikation, lämna information om
- kontaktuppgifter till oberoende användarrådgivning om tillgängliga energieffektiviseringsåtgärder,
- hur konsumenten kan lämna klagomål och hur klagomålen hanteras,
- konsumentens rättigheter,
- oberoende instans för tvistlösning och om kontaktuppgifter för sådan verksamhet, och
- Konsumenternas energimarknadsbyrå, dit konsumenter kan vända sig för information om sina rättigheter, tillämplig rätt och tillgängliga mekanismer för tvistlösning i händelse av en tvist.
7.2 För information och vägledning kan konsumenten vända sig till Konsumenternas energimarknadsbyrå, Energimarknadsinspektionen, Konsumentverket eller till konsumentvägledare.
7.3 Dessa allmänna avtalsvillkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt. Tvist avseende giltighet, tolkning och tillämpning av dessa avtalsvillkor ska i första hand avgöras genom dialog mellan parterna. Om sådan dialog inte leder till att tvisten avgörs kan tvisten på konsumentens begäran prövas av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Tvisten kan även prövas av allmän domstol.
7.4 Den part som har en fordran mot den andra parten har rätt till ränta enligt räntelagen (1975:635).
7.5 Om prövning av tvist sker i någon av de i punkt 7.3 nämnda instanserna får indrivning av den skuld som tvisten gäller inte ske förrän tvisten är slutligt avgjord.
Allmänna avtalsvillkor för försäljning av el till konsument
Allmänna avtalsvillkor utarbetade av Energiföretagen Sverige efter överenskommelse med Konsumentverket.
1. Inledande bestämmelser
1.1 Dessa allmänna avtalsvillkor avser försäljning av el till konsument. För försäljning av el till den som bedriver näringsverksamhet eller annan likartad verksamhet tillämpas andra villkor.
1.2 Dessa allmänna avtalsvillkor gäller tills vidare.
Den som utarbetat dessa allmänna avtalsvillkor får efter överläggning med Konsumentverket ändra villkoren. Elhandelsföretaget har rätt att införa sådana ändringar. När elhandelsföretaget inför sådana ändringar får de nya villkoren inte börja tillämpas förrän tidigast två månader efter att ett särskilt meddelande om ändringarna har skickats till konsumenten.
1.3 I dessa allmänna avtalsvillkor avses med
- Anvisat elhandelsföretag: det elhandelsföretag som säljer el till den konsument som inte själv väljer elhandelsföretag. Det anvisade elhandelsföretaget utses av elnätsföretaget.
- Balansansvarig: den som i avtal med den systemansvariga myndigheten åtagit sig det ekonomiska ansvaret för att elsystemet tillförs lika mycket el som tas ut i konsumentens uttagspunkt.
- Elhandelsföretag (elleverantör enligt ellagen (1997:857)): det företag som en konsument köper sin el av.
- Elnätsföretag (nätkoncessionshavare enligt ellagen): det företag som med stöd av nätkoncession ansluter och överför el åt konsumenten.
- Konsument: en fysisk person till vilken el säljs huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.
- Nätkoncession: tillstånd att dra fram, använda och underhålla elledningar i det område där konsumentens anläggning finns.
- Systemansvarig myndighet: den myndighet, Affärsverket svenska kraftnät, i fortsättningen Svenska kraftnät, som har det övergripande ansvaret för att landets produktion och förbrukning av el är i balans.
- Uttagspunkt: enligt ellagen den punkt där en konsument, som har ett avtal med ett elnätsföretag, tar ut el för förbrukning
1.4 Upphävd genom beslut 2018-10-10
1.5 Den part som har en fordran mot den andra parten har rätt till ränta enligt räntelagen (1975:635).
2. Försäljning av el
Försäljningsåtagande allmänt.
2.1 Elhandelsföretaget åtar sig att sälja el till konsumenten på följande villkor.
2.2 Om elhandelsföretaget eller konsumenten så önskar ska skriftlig anmälan göras eller skriftligt avtal träffas om försäljningen.
Ett avtal mellan en konsument och ett elhandelsföretag ska innehålla uppgifter om:
1. elhandelsföretagets namn, adress, telefonnummer och webbplats,
2. elhandelsföretagets åtagande gentemot konsumenten,
3. när avtalet träffas och vid vilken tidpunkt elhandelsföretaget planerar att överta leveranserna till konsumenten,
4. var konsumenten kan finna information om elhandelsföretagets priser och övriga villkor,
5. villkoren för fakturering och betalning,
6. den tid som avtalet löper eller om det löper tills vidare,
7. vad som gäller avseende förlängning av ett avtal som löper under viss tid,
8. villkoren för uppsägning av avtalet,
9. hur ersättningen beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som löper under viss tid,
10. villkoren för ersättning om elhandelsföretaget inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet, och
11. hur elhandelsföretaget på sin webbplats samt på begäran på annat sätt tillhandahåller den ytterligare konsumentrelaterade information som anges i 11 kap. 18 § ellagen.
Dessa uppgifter jämte information om avtalsvillkoren ska lämnas till konsumenten innan avtalet ingås eller bekräftas.
Om information enligt andra stycket inte lämnats skriftligen eller i annan varaktig form ska elhandelsföretaget inom rimlig tid efter avtalet ingåtts lämna information i sådan form till konsumenten. Informationen ska även innehålla uppgift om jämförpris utformat i enlighet med Konsumentverkets föreskrift om prisinformation.
Försäljning på distans och utanför affärslokaler
2.2 A För avtal som ingås på distans eller utanför affärslokaler ska innan avtal ingås, utöver vad som anges i punkten 2.2, information lämnas som framgår av 2 kap. 2 § lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ( distansavtalslagen) på sätt som framgår av 2 kap. 3 respektive 5 §§ i samma lag. Om elhandelsföretaget på eget initiativ kontaktar konsumenten per telefon i syfte att ingå ett distansavtal (uppsökande telefonförsäljning) ska elhandelsföretaget innan avtal ingås även lämna den information som framgår av 2 kap. 3 a § distansavtalslagen.
Vid uppsökande telefonförsäljning ska elhandelsföretaget i enlighet med 2 kap. 3 a § distansavtalslagen bekräfta sitt anbud i en handling eller någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Vid sådan telefonförsäljning ingås avtal genom att konsumenten efter samtalet skriftligen accepterar anbudet. Anbudet accepteras på det sätt som elhandelsföretaget anger, exempelvis via brev, e-post eller sms. Lämnas inte sådan skriftlig accept är avtalet ogiltigt. Av elhandelsföretagets bekräftelse av anbudet ska framgå att avtal som inte har ingåtts på detta sätt är ogiltigt och att konsumenten då inte är skyldig att betala för det som omfattas av anbudet.
När ett distansavtal har ingåtts ska elhandelsföretaget inom rimlig tid ge konsumenten en bekräftelse på avtalet. Bekräftelsen ska ges i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten och även innehålla den information som anges i punkten 2.2 andra stycket och 2.2 A första stycket första meningen, om inte informationen redan lämnats på sådant sätt.När avtal har ingåtts utanför affärslokaler ska elhandelsföretaget ge konsumenten en kopia av det undertecknade avtalet eller en bekräftelse på avtalet. Kopian eller bekräftelsen ska ges i en handling eller, om konsumenten samtycker till det, i en annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.
Ångerfrist
2.2 B Vid avtal som ingås på distans eller utanför affärslokaler har konsumenten rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till elhandelsföretaget lämna eller sända meddelande om detta inom viss tid (ångerfrist).
När ett distansavtal har ingåtts är ångerfristen 14 dagar och börjar löpa den dag avtalet ingås förutsatt att konsumenten fått information om ångerrätten enligt 2 kap. 2 § första stycket punkten 9 distansavtalslagen, på det sätt som anges i 2 kap. 3 § i samma lag.
När avtal har ingåtts utanför affärslokaler är ångerfristen 14 dagar och börjar löpa den dag avtalet ingås förutsatt att konsumenten fått information om ångerrätten enligt 2 kap. 2 § första stycket punkten 9 distansavtalslagen, på det sätt som anges i 2 kap. 5 § i samma lag. Sådan information ska lämnas till konsumenten i samband med att konsumenten får en kopia av det undertecknade avtalet eller i en bekräftelse på avtalet.
Försäljningsåtagande övrigt
2.3 Elhandelsföretaget ska i enlighet med författning informera konsumenten om:
- Varje energikällas andel av den genomsnittliga sammansättningen av energikällor som använts för att framställa den el som elhandelsföretaget sålde under närmast föregående kalenderår
- Den inverkan på miljön i form av utsläpp av koldioxid samt den mängd kärnbränsleavfall som framställningen av den försålda elen har orsakat.
2.4 Elhandelsföretaget ansvarar för att balansansvarig finns för konsumentens uttagspunkt.
Enligt ellagen får elhandelsföretaget bara sälja el i uttagspunkten om det finns en balansansvarig för denna.
Om elhandelsföretaget i något skede inte förmår att se till att det finns balansansvarig ska företaget omgående underrätta konsumenten och elnätsföretaget om detta.
2.5 Byte av elhandelsföretag ska genomföras utan särskild kostnad för konsumenten.
2.6 Elhandelsföretaget ska anmäla till elnätsföretaget att det ska börja sälja el i konsumentens uttagspunkt samt uppge vem som åtagit sig balansansvaret för denna. För att försäljningen ska kunna påbörjas den dag elhandelsföretaget och konsumenten kommit överens om ska anmälan ske senast 14 dagar innan försäljningen påbörjas.
Konsumentens åtaganden
2.7 Konsumenten är skyldig att inneha för överföringen av el erforderligt avtal med elnäts företaget.
2.8 Om inte annat särskilt framgår av dessa villkor ska konsumenten betala för all el som förbrukats i uttagspunkten. Betalningsskyldigheten omfattar även el som konsumenten inte kunnat tillgodogöra sig på grund av fel i sin anläggning, eller av annan orsak som inte beror på elnätsföretaget eller elhandelsföretaget.
Hinder mot avtalets fullgörande
2.9 Part är inte skyldig att fullgöra avtalet om fullgörandet väsentligt försvåras till följd av hinder som denne inte råder över. Som hinder räknas krig, myndighetsbeslut, störningar i allmänna transportväsendet, extrema väderleksförhållanden eller annan händelse av exceptionell karaktär som väsentligt inverkar på avtalets fullgörande och som part inte kunnat förutse och vars menliga inverkan part inte rimligen kunnat undanröja.
Ersättning för skada m.m.
2.10 Om en konsument påtalar att ett byte av elhandelsföretag inte genomförts på rätt sätt eller i rätt tid svarar det elhandelsföretag som anmält bytet för att frågan, efter samråd med konsumentens elnätsföretag, utreds. Elhandelsföretaget ska även lämna besked till konsumenten om vad som orsakat felaktigheten. Besked ska, om inte särskilda skäl föreligger, lämnas till konsumenten inom fjorton dagar från det att konsumenten tagit kontakt med elhandelsföretaget.
2.11 Om elhandelsföretaget inte fullgjort sina skyldigheter i samband med övertagande eller påbörjande av elleverans och detta beror på omständigheter som ligger inom elhandelsföretagets kontroll har konsumenten rätt till ersättning av elhandelsföretaget för den skada som därvid uppstår.
Om konsumenten gjort sannolikt att denne drabbats av skada men skadebeloppet inte uppgår till 100 kronor per uttagspunkt och skadetillfälle ska konsumenten ändå erhålla ersättning med 100 kronor. För att få ersättning med högre belopp måste konsumenten styrka skadan och dess storlek.
2.12 Om överföringen avbrutits på grund av konsumentens försummelse men elhandelsföretaget inte haft rättslig grund att begära frånkoppling av konsumentens anläggning från nätet har konsumenten rätt till ersättning för skada av elhandelsföretaget.
2.13 Om elhandelsföretaget inte fullföljer avtalet med konsumenten har konsumenten rätt till ersättning för den skada denne lidit om inte elhandelsföretaget visar att underlåtenheten att fullfölja avtalet beror på ett hinder utanför elhandelsföretagets kontroll som företaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder det inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
2.14 Rätten till ersättning omfattar inte skada hänförlig till näringsverksamhet.
2.15 Den skade lidande parten ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar parten det kan ersättningen reduceras i motsvarande mån.
3. Mätning, insamling och rapportering av mätvärden samt fakturering
Mätning
3.1 Konsumentens förbrukning registreras av elnätsföretagets mätare eller av mätare som elnätsföretaget godkänt. Bestämmelser om mätning finns i författning samt i konsumentens avtal med elnätsföretaget.
Insamling och rapportering av mätvärden samt fakturering
3.2 Insamling och rapportering av mätvärden ska ske i enlighet med författning eller på det sätt som parterna träffat i särskild överkommelse om.
3.3 Fakturering ska avse uppmätt mängd överförd el.
Om insamlade mätvärden saknas eller är felaktiga, och detta beror på omständigheter som ligger utanför elhandelsföretagets kontroll och vars följder företaget inte heller skäligen kan undvika eller övervinna får dock faktureringen ske preliminärt och baseras på uppskattad
mängd överförd el. Den uppskattade mängden överförd el ska då fastställas med ledning av konsumentens tidigare kända förbrukning samt övriga omständigheter som t.ex. av konsumenten uppgivna förändringar som kan antas påverka mängden överförd el.
Fakturering ska ske åtminstone varje kvartal. Konsumenten har dock rätt att välja månads fakturering.
Om elhandelsföretaget inte haft rätt att fakturera konsumenten preliminärt enligt andra stycket, men så ändå skett, har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan avseende avstämt belopp där antalet delbetalningar står i relation till den tid förseelsen varat.
Har preliminär fakturering pågått längre än åtta månader räknat från senaste faktura som grundats på insamlade mätvärden ska avstämningsfakturan reduceras med 15 procent av skillnaden mellan vad som slutligt respektive preliminärt fakturerats. Vidare har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan avseende avstämt belopp där antalet delbetalningar står i relation till den tid förseelsen varat.
Om avtalad fakturering har uteblivit och det beror på elhandelsföretaget har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan där antalet delbetalningar står i relation till antalet uteblivna fakturor.
Har avtalad fakturering helt uteblivit, för viss period, och detta beror på omständigheter som ligger inom elhandelsföretagets kontroll, har elhandelsföretaget inte rätt att kräva betalning för fordringar som är äldre än tolv månader.
Vid avstämning av fakturering som har grundats på uppskattade mätvärden (preliminär fakturering) ska avstämningen efter insamling av mätvärden
(slutlig fakturering) ske med hänsyn tagen till de olika priser som har tillämpats för den tid avstämningen omfattar. Om inte särskilda skäl för annan beräkningsgrund föreligger ska uppskattningen därvid utföras som om konsumentens förbrukning följt kundkategorins normala förbrukningsmönster.
Om det finns anledning att anta att konsumenten i god tro betalat faktura som med fog kan uppfattas som slutlig för viss tidsperiod föreligger inte ytterligare betalningsskyldighet för sådan period.
Då avtalsförhållandet upphör ska konsumenten få en slutfaktura inom sex veckor från den dag då leveransen upphörde. Efter det att elhandelsföretaget sänt en slutfaktura får ingen ytterligare fakturering ske. Om inte synnerliga skäl föreligger ska slutfakturan grundas på insamlade mätvärden.
3.4 Efter samråd med konsumenten ska elhandelsföretaget lämnas tillträde till för konsumenten tillgänglig mätanordning.
3.5 Fungerar inte mätanordningen eller har denna registrerat annan förbrukning än den verkliga eller har fel skett vid insamling av mätvärden, uppskattar elnätsföretaget efter samråd med konsumenten och elhandelsföretaget den mängd el som överförts. Uppskattningen ska ligga till grund för elhandelsföretagets fakturering.
Har förbrukningen uppskattats enligt föregående stycke ska elhandelsföretaget meddela konsumenten detta senast i samband med faktureringen.
3.6 Uppskattad förbrukning enligt villkoren i punkten 3.5 ska fastställas med ledning av konsumentens tidigare kända förbrukning i uttagspunkten samt övriga omständigheter som kan ha påverkat förbrukningen.
3.7 Har den uppskattade förbrukningen i något av ovanstående fall baserats på oriktiga antaganden, ska reglering av det felaktigt fakturerade beloppet ske utan dröjsmål efter det att felet konstaterats. Avser regleringen mindre belopp sett i relation till årskostnaden ska den normalt ske vid påföljande faktureringstillfälle, såvida inte konsumenten begär att få det utbetalt särskilt.
4. Betalning och säkerhet
4.1 Betalning ska vara elhandelsföretaget tillhanda senast på den i elhandelsföretagets faktura angivna förfallodagen, vilken infaller tidigast 20 dagar efter det att elhandelsföretaget avsänt fakturan. Förfallodagen bör som huvudregel infalla tidigast den 28:e dagen i månaden.
4.2 Ett elhandelsföretag får inte missgynna en konsument endast på grund av det betalningssätt konsumenten har valt.
4.3 Sker inte betalning i rätt tid har elhandelsföretaget, om inte annat skriftligen avtalats, rätt att av konsumenten, förutom fakturabeloppet, fordra ränta enligt räntelagen från den i fakturan angivna förfallodagen och ersättning för de kostnader som är förenade med dröjsmålet. Hit räknas även kostnader för skriftlig betalningspåminnelse samt kostnader för verkställighet av betalnings- eller annan förpliktelse.
4.4 Om elhandelsföretaget, vid avtalets ingående, har skälig anledning att befara att konsumenten inte kommer att fullgöra sina betalningsförpliktelser har elhandelsföretaget rätt att begära godtagbar säkerhet för försäljningen. Skälig anledning kan exempelvis vara brister eller förseningar beträffande tidigare betalningsförpliktelser till elhandelsföretaget eller kännedom om att konsumenten ådragit sig betalningsanmärkningar.
Om konsumenten under avtalstiden har försummat sina betalningsförpliktelser till elhandelsföretaget har elhandelsföretaget rätt att begära godtagbar säkerhet för fortsatt leverans.
Om elhandelsföretaget enligt första eller andra stycket har rätt att begära säkerhet har elhandelsföretaget också rätt att kräva månadsfakturering.
Säkerhet får inte omfatta större belopp än vad som motsvarar fyra månaders beräknade avgifter för leveransen.
Har konsumenten under en tid av sex månader från det att säkerhet ställdes fullgjort sina betalningsförpliktelser ska den ställda säkerheten återlämnas.
Om konsumenten har ställt säkerhet enligt denna punkt ska deponerade medel placeras på räntebärande konto, skiljt från elhandelsföretagets egna tillgångar.
5. Avtalsbrott
5.1 När det gäller elhandelsföretagets rätt att avbryta leveransen av el på grund av konsumentens avtalsbrott finns särskilda bestämmelser i ellagen.
Leveransen avbryts genom att elnätsföretaget på elhandelsföretagets begäran frånkopplar konsumentens anläggning från nätet.
5.2 Leveransen av el får avbrytas om konsumenten försummar sina skyldigheter och försummelsen utgör ett väsentligt avtalsbrott.
Innan leveransen av el får avbrytas ska konsumenten uppmanas att inom viss skälig tid vidta rättelse och, i annat fall än som avses i punkten 5.3 nedan, underrättas om att leveransen av el annars kan avbrytas. Sker rättelse får leveransen inte avbrytas.
Sedan avtal ingåtts får frånkoppling inte ske endast på den grunden att konsumenten inte lämnat säkerhet.
Om omständigheterna ger anledning att befara att avbrytande av leveransen skulle medföra ej obetydlig personskada eller omfattande sakskada, får leveransen av el inte avbrytas. Det gäller dock inte om konsumenten handlar otillbörligt.
5.3 Om avtalsbrottet består i att konsumenten försummat att betala för sin förbrukning av el gäller, utöver vad som anges i punkten 5.2, att konsumenten sedan tiden för rättelse gått ut ska uppmanas att betala inom tre veckor från det att denne har delgetts uppmaningen och en underrättelse om att leveransen annars kan avbrytas. Ett meddelande om den uteblivna betalningen ska samtidigt lämnas till socialnämnden i den kommun där konsumenten får elen levererad.
Sker betalning eller är fordringen tvistig får leveransen inte avbrytas. Leveransen av el får inte heller avbrytas om socialnämnden inom den tid som anges i första stycket skriftligen har meddelat den som lämnat underrättelsen att nämnden tar på sig betalningsansvaret för skulden. För att en fordran ska anses som tvistig krävs att konsumenten framställt en rättsligt relevant invändning i sak. En sådan framställning bör vara skriftlig.
Om fordran är föremål för tvist får leveransen av el inte avbrytas. Det innebär att konsumenten måste betala den del av fordran som konsumenten och elhandelsföretaget är överens om att konsumenten ska betala. Den del som är tvistig behöver inte betalas förrän tvisten är avgjord.
5.4 När elhandelsföretaget har rätt att avbryta leveransen enligt punkterna 5.2 -5.3 har företaget också rätt att häva avtalet. Häver elhandelsföretaget avtalet ska det underrätta elnätsföretaget omedelbart.
5.5 Om konsumenten ingått ett tidsbestämt avtal och i förtid bryter detta, utan att grund till hävning enligt punkten 5.6 föreligger, genom att ingå ett nytt avtal med ett annat elhandelsföretag ska konsumenten ersätta det tidigare elhandelsföretaget. Denna ersättning får motsvara högst vad elhandelsföretaget kan visa sig förlora under avtalets återstående löptid.
Beräkningen av sådan ersättning ska ske i enlighet med de principer som ska framgå av elhandelsföretagets avtal med konsumenten enligt punkten 2.2.
5.6 Om elhandelsföretaget försummar sina skyldigheter och försummelsen innebär ett väsentligt avtalsbrott har konsumenten rätt att häva avtalet. Innan hävning får ske ska elhandelsföretaget dock beredas tillfälle att inom skälig tid vidta rättelse.
Häver konsumenten avtalet ska elhandelsföretaget omedelbart underrätta elnätsföretaget om detta.
6. Leveransskyldighet, giltighet, ändringar och tillägg
6.1 Om inte annat avtalats upphör avtalet senast 14 dagar efter det att konsumenten sagt upp avtalet. Konsumenten har rätt att antingen muntligen eller skriftligen säga upp avtalet.
För elhandelsföretaget gäller leveransskyldighet i konsumentens uttagspunkt enligt ellagen. Leveransskyldigheten upphör om konsumenten slutar att ta ut el i uttagspunkten, om något annat elhandelsföretag börjar leverera el till konsumenten i uttagspunkten eller om konsumenten gör sig skyldig till sådant avtalsbrott som ger elhandelsföretaget rätt att begära att elleveransen avbryts med stöd av bestämmelserna i ellagen.
För det fall elhandelsföretaget och konsumenten ingått ett tidsbestämt avtal om leverans av el ska elhandelsföretaget tidigast 90 dagar och senast 60 dagar före det att avtalet löper ut informera konsumenten om tidpunkten för avtalets upphörande och konsekvenserna därav.
6.2 Ett elhandelsföretag som avser att ändra villkoren för ett avtal som löper tills vidare med en konsument ska underrätta konsumenten om ändringen. Underrättelse ska ske genom ett särskilt meddelande till konsumenten. Av meddelandet ska det framgå att konsumenten har rätt att säga upp avtalet. Om konsumenten då väljer att säga upp avtalet, är uppsägningstiden för konsumenten högst en månad. Sådan uppsägning ska ske senast en månad innan de nya villkoren träder i kraft.
De nya villkoren får inte börja tillämpas förrän tidigast två månader efter det att meddelandet har skickats.
En sådan villkorsändring omfattar även ändring av villkoren för hur priset beräknas eller att elhandelsföretaget tillämpar ett större påslag än tidigare.
När en prishöjning har skett ska konsumenten underrättas om detta i den nästkommande fakturan från elhandelsföretaget. Det ska framgå när prisändringen trädde i kraft och hur priset ändrats.
6.3 Vid prisändring tillämpas det nya priset med utgångspunkt antingen från insamlat mätvärde, om insamlingen sker inom skälig tid från ändringstidpunkten, eller från en på skälig grund uppskattad mätarställning.
7. Information, vägledning och tvistlösning
7.1 Elhandelsföretaget ska lämna tydlig information på sin webbplats om
- Konsumentens rättigheter,
- Hur konsumenten ska gå till väga för att lämna klagomål,
- Vilka organ konsumenten kan vända sig till för information eller tvistlösning, samt
- Oberoende användarrådgivning, där konsumenterna kan få råd om tillgängliga energieffektivitetsåtgärder och jämförelseprofiler.
På konsumentens begäran ska informationen lämnas på annat sätt.
Elhandelsföretaget ska på eller i samband med fakturan hänvisa till att information enligt första stycket finns på elhandelsföretagets webbplats och att den på begäran tillhandahålls på annat sätt.
7.2 För information och vägledning kan konsumenten vända sig till Konsumenternas energimarknadsbyrå eller till konsumentvägledare.
7.3 Tvist avseende giltighet, tolkning och tillämpning av dessa avtalsvillkor ska i första hand avgöras genom förhandlingar mellan parterna. Om sådana förhandlingar inte leder till att tvisten avgörs kan tvisten på konsumentens begäran prövas av Allmänna reklamationsnämnden. Tvisten kan även prövas av allmän domstol eller annan, enligt författning, behörig instans.
7.4 Om prövning av tvist sker i någon av de ovan nämnda instanserna får indrivning av den skuld som tvisten gäller inte ske förrän tvisten är slutligt avgjord.