Portföljförvaltning
Rubrik 2
Rubrik 3
Rubrik 4
Produktinformation
Portföljförvaltning riktar sig till företag som vill ha en professionell hantering av elpriset, men som inte har tid eller möjlighet att bevaka elmarknaden på egen hand.
Vi följer elmarknaden varje dag och genom portföljförvaltning kan vi erbjuda dig och ditt företag konkurrenskraftiga elpriser. Med portföljförvaltning säkrar vi upp din el i portioner istället för att du ska satsa allt vid ett tillfälle. På så vis sprids riskerna och du får ett långsiktigt lågt och tryggt elpris.
Fördelar
- Vi bevakar och köper in elen när priset är lågt
- Detta ger dig lägst pris över tid
- Du kan ta stabila elpriser för givet
Detta visas för liten förbrukning:
Stärk din miljöprofil
Som kund hos oss har du självklart möjlighet att stärka din miljöprofil genom våra miljöprodukter Miljömix och Vattenkraft. Du väljer alltså själv hur din el produceras och bidrar på så vis till en renare miljö
Portföljförvaltning är en produkt som vi erbjuder i samarbete med Scandem Market AB, en professionell portföljförvaltare med lång erfarenhet. Tillsammans med Scandem kan vi ge dig ett av marknadens mest konkurrenskraftiga elpris. Scandem handlar direkt på Nordpool,
utan onödiga mellanhänder. Därför får du alltid bästa pris.
För att teckna portföljförvaltning behöver du kontakta oss så att vi kan räkna på ditt pris.
Detta visas för stor förbrukning:
Stärk din miljöprofil
Som kund hos oss har du självklart möjlighet att stärka din miljöprofil genom våra miljöprodukter Miljömix och Vattenkraft. Du väljer alltså själv hur din el produceras och bidrar på så vis till en renare miljö
Portföljförvaltning är en produkt som vi erbjuder i samarbete med Scandem Market AB, en professionell portföljförvaltare med lång erfarenhet. Tillsammans med Scandem kan vi ge dig ett av marknadens mest konkurrenskraftiga elpris. Scandem handlar direkt på Nordpool,
utan onödiga mellanhänder. Därför får du alltid bästa pris.
Bra Miljöval - Världens tuffaste miljömärkning
El märkt med Bra Miljöval är el från förnyelsebara källor som dessutom måste uppfylla hårda miljökrav. Exempel på sådana krav är att vattenkraft inte får torrlägga vattendrag, vindkraft inte får stå i känsliga naturområden och biobränslen måste komma från kontrollerade skogsbruk som tar hänsyn till biologisk mångfald. För varje kilowattimme el märkt Bra Miljöval som säljs går dessutom pengar till miljöförbättrande åtgärder, energieffektivisering och investeringar i ny spännande miljöteknik.
Priset för Bra Miljöval El är rörligt och revideras månadsvis.
Allmänna avtalsvillkor för försäljning av el som används i näringsverksamhet eller annan likartad verksamhet
Allmänna avtalsvillkor
1. Inledande bestämmelser
1.1 Dessa allmänna avtalsvillkor avser försäljning av el som används i näringsverksamhet eller annan likartad verksamhet. För försäljning av el till konsument tillämpas andra villkor.
1.2 Dessa allmänna avtalsvillkor gäller tills vidare.Den som utarbetat dessa allmänna avtalsvillkor får ändra villkoren. Elhandelsföretaget har rätt att införa sådana ändringar. När elhandelsföretaget inför sådana ändringar får de nya villkoren börja tillämpas tidigast två månader efter att elhandelsföretaget underrättat kunden om ändringarna.
1.3 I dessa allmänna avtalsvillkor avses med
- Anvisat elhandelsföretag: det elhandelsföretag som säljer el till den kund som inte själv väljer elhandelsföretag. Det anvisade elhandelsföretaget utses av elnätsföretaget.
- Balansansvarig: den som i avtal med den systemansvariga myndigheten åtagit sig det ekonomiska ansvaret för att elsystemet tillförs lika mycket el som tas ut i kundens uttagspunkt.
- Elhandelsföretag (elleverantör enligt ellagen (1997:857)): det företag som en kund köper sin el av.
- Elnätsföretag (nätkoncessionshavare enligt ellagen): det företag som med stöd av nätkoncession ansluter och överför el åt kunden.
- Nätkoncession: tillstånd att dra fram, använda och underhålla elledningar i det område där kundens anläggning finns.
- Schablonberäkning: den beräkning av mängden överförd el och dess fördelning över tiden som ett elnätsföretag inom ett av myndighet fastställt geografiskt område utför avseende kunder som har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampère och som inte efter särskild överenskommelse timavräknas.
- Systemansvarig myndighet: den myndighet, Affärsverket svenska kraftnät, i fortsättningen Svenska Kraftnät, som har det övergripande ansvaret för att landets produktion och förbrukning av el är i balans.
- Uttagspunkt: enligt ellagen den punkt där en kund, som har ett avtal med ett elnätsföretag, tar ut el för förbrukning.
1.4 Elhandelsföretaget är enligt personuppgiftslagen (1998:204) ansvarigt för de personuppgifter som behandlas enligt denna punkt.Personuppgifter som lämnas till elhandelsföretaget kommer att behandlas för att kunna fullgöra ingångna avtal eller skyldigheter som föreligger enligt lag eller annan författning.
Vidare kan personuppgifterna komma att användas för marknadsanalyser, statistik och för att utvärdera och informera om tjänster och produkter. Personuppgifter kan även komma att behandlas för marknadsföringsändamål av såväl elhandelsföretaget som koncernföretag samt dessa företags
samarbetspartners.
Kund som motsätter sig att personuppgifterna behandlas för marknadsföringsändamål kan när som helst, för att förhindra sådan behandling, meddela elhandelsföretaget detta.
Personuppgifter kan för angivna ändamål komma att utlämnas till och inhämtas från företag i koncernen samt samarbetspartners. För uppdatering av personuppgifter kan uppgifter även inhämtas från offentliga och privata register.
Kunden har rätt att på begäran kostnadsfritt en gång per år få information om vilka uppgifter som finns registrerade om denne samt för vilka ändamål dessa uppgifter behandlas. Kunden kan även begära rättelse av felaktiga uppgifter om kunden.
Begäran om sådan information eller rättelse ska vara egenhändigt undertecknad och ställas till elhandelsföretaget.
2 Försäljning av el
Försäljningsåtagande
2.1 Elhandelsföretaget åtar sig att sälja el till kunden på följande villkor.
2.2 Om elhandelsföretaget eller kunden så önskar ska skriftlig anmälan göras eller skriftligt avtal träffas om försäljningen.Elhandelsföretaget ska årligen informera kunden om:
- Varje energikällas andel av den genomsnittliga sammansättningen av energikällor som använts för att framställa den el som elhandelsföretaget sålde under närmast föregående kalenderår.
- Den inverkan på miljön i form av utsläpp av koldioxid samt den mängd kärnbränsleavfall som framställningen av den försålda elen har orsakat.
2.3 Elhandelsföretaget ansvarar för att balansansvarig finns för kundens uttagspunkt.
Enligt ellagen får elhandelsföretaget bara sälja el i uttagspunkten om det finns en balansansvarig för denna.
Om elhandelsföretaget i något skede inte förmår att se till att det finns balansansvarig ska företaget omgående underrätta kunden och elnätsföretaget om detta.
2.4 Elhandelsföretaget ska anmäla till elnätsföretaget att det ska börja sälja el i kundens uttagspunkt samt uppge vem som åtagit sig balansansvaret för denna. För att försäljningen ska kunna påbörjas den dag elhandelsföretaget och kunden kommit överens om ska anmälan ske senast 14 dagar innan försäljningen påbörjas.
Kundens åtaganden
2.5 Kunden är skyldig att inneha för överföringen av el erforderligt avtal med elnätsföretaget.
2.6 Om inte annat särskilt framgår av dessa villkor ska kunden betala för all el som förbrukats i uttagspunkten. Betalningsskyldigheten omfattar även el som kunden inte kunnat tillgodogöra sig på grund av fel i sin anläggning, eller av annan orsak som inte beror på elnätsföretaget eller elhandelsföretaget.
Hinder mot avtalets fullgörande
2.7 Part är inte skyldig att fullgöra avtalet om fullgörandet väsentligt försvåras till följd av hinder som denne inte råder över. Som hinder räknas krig, myndighetsbeslut, omfattande driftstörningar, störningar i allmänna transportväsendet eller annat av part ej vållat förhållande som väsentligt inverkar på avtalets fullgörande och som part inte kunnat förutse och vars menliga inverkan part inte rimligen kunnat undanröja.
Ersättning för skada m.m.
2.8 Om en kund påtalar att ett byte av elhandelsföretag inte genomförts på rätt sätt eller i rätt tid svarar det elhandelsföretag som anmält bytet för att frågan, efter samråd med kundens elnätsföretag, utreds. Elhandelsföretaget ska även lämna besked till kunden om vad som orsakat felaktigheten. Besked ska, om inte särskilda skäl föreligger, lämnas till kunden inom en månad från det att kunden tagit kontakt med elhandelsföretaget.
2.9 Om elhandelsföretaget inte fullgjort sina skyldigheter i samband med övertagande eller påbörjande av elleverans och detta beror på omständigheter som ligger inom elhandelsföretagets kontroll har kunden rätt till ersättning av elhandelsföretaget för den skada som därvid uppstår.
Om kunden gjort sannolikt att denne drabbats av skada men skadebeloppet inte uppgår till 300 kronor per uttagspunkt och skadetillfälle ska kunden ändå erhålla ersättning med 300 kronor. För att få ersättning med högre belopp måste kunden styrka skadan och dess storlek.
2.10 Kunden har rätt till ersättning av elhandelsföretaget för skada endast om skadan förorsakats av vårdslöshet från elhandelsföretagets sida.
2.11 Rätten till ersättning omfattar inte ren förmögenhetsskada och inte heller följdskada vid person- eller sakskada.
2.12 Den skadelidande parten ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar parten det kan ersättningen reduceras i motsvarande mån.
3 Mätning, insamling och rapportering av mätvärden samt fakturering
Mätning
3.1 Kundens förbrukning registreras av elnätsföretagets mätare eller av mätare som elnätsföretaget godkänt. Bestämmelser om mätning finns i författning samt i kundens avtal med elnätsföretaget.
Insamling och rapportering av mätvärden samt fakturering
3.2 Insamling och rapportering av mätvärden ska ske i enlighet med författning eller på det sätt som parterna träffat särskild överenskommelse om.
3.3 Fakturering ska grundas på insamlade mätvärden.
Om insamlade mätvärden saknas eller är felaktiga och detta beror på omständigheter som ligger utanför elhandelsföretagets kontroll och vars följder företaget inte heller skäligen kan undvika eller övervinna får dock faktureringen ske preliminärt och baseras på uppskattad mängd överförd el. Den uppskattade mängden överförd el ska då fastställas med ledning av kundens tidigare kända förbrukning samt övriga omständigheter som t.ex. av kunden uppgivna förändringar som kan antas påverka mängden överförd el.
Vid avstämning av fakturering som har grundats på uppskattade mätvärden ska avstämningen efter insamling av mätvärden ske med hänsyn tagen till de olika priser som har tillämpats för den tid avstämningen omfattar. Om inte särskilda skäl för annan beräkningsgrund föreligger ska uppskattningen därvid utföras som om kundens förbrukning följt kundkategorins normala förbrukningsmönster.
Fakturering får endast om särskild överenskommelse träffats därom omfatta kostnader som uppstår efter fakturans förfallodag.
Om inte särskilda skäl föreligger ska slutfakturan grundas på insamlade mätvärden.
3.4 Efter samråd med kunden ska elhandelsföretaget lämnas tillträde till för kunden tillgänglig mätanordning.
3.5 Fungerar inte mätanordningen eller har denna registrerat annan förbrukning än den verkliga eller har fel skett vid insamling av mätvärden, uppskattar elnätsföretaget efter samråd med kunden och elhandelsföretaget den mängd el som överförts. Uppskattningen ska ligga till grund för
elhandelsföretagets fakturering.
Sådan uppskattning får inte ske för längre tid tillbaka än tre år från det att felet blev känt av båda parter. Har part uppenbarligen känt till omständighet enligt första stycket utan att underrätta den andra parten om detta får uppskattning ske för längre tid.
Har förbrukningen uppskattats enligt denna punkt ska elhandelsföretaget meddela detta senast i samband med faktureringen.
3.6 Uppskattad förbrukning enligt punkten 3.5 ska fastställas med ledning av kundens tidigare kända förbrukning i uttagspunkten samt övriga omständigheter som kan ha påverkat förbrukningen.
3.7 Har den uppskattade förbrukningen i något av ovanstående fall baserats på oriktiga antaganden, ska reglering av det felaktigt fakturerade beloppet ske. Regleringen ska normalt ske vid påföljande faktureringstillfälle.
4 Betalning och säkerhet
4.1 Kundens betalning ska vara elhandelsföretaget tillhanda senast på den i elhandelsföretagets faktura angivna förfallodagen, vilken infaller tidigast 15 dagar efter det att elhandelsföretaget avsänt fakturan, om inte annat skriftligen avtalats.
4.2 Sker inte betalning i rätt tid har elhandelsföretaget, om inte annat skriftligen avtalats, rätt att av kunden, förutom fakturabeloppet, fordra ränta enligt räntelagen (1975:635) från den i fakturan angivna förfallodagen och ersättning för de kostnader som är förenade med dröjsmålet. Hit räknas även kostnader för skriftlig betalningspåminnelse samt kostnader för verkställighet av betalnings- eller annan förpliktelse.
4.3 Om elhandelsföretaget har skälig anledning att befara att kunden inte kommer att fullgöra sina betalningsförpliktelser har elhandelsföretaget rätt att begära godtagbar säkerhet eller förskottsbetalning för fortsatt försäljning.
Om elhandelsföretaget enligt första stycket har rätt att begära säkerhet eller förskottsbetalning har elhandelsföretaget också rätt att kräva månadsfakturering.
Säkerhet eller förskott får inte omfatta större belopp än vad som motsvarar sex månaders beräknade avgifter för leveransen.
Har kunden i ett års tid från det att säkerhet ställdes eller förskottsbetalning första gången betalades i rätt tid fullgjort sina betalningsförpliktelser ska den ställda säkerheten återlämnas respektive kravet på förskottsbetalning avbrytas.
Om kunden har ställt säkerhet enligt denna punkt ska deponerade medel placeras på räntebärande konto, skiljt från elhandelsföretagets egna tillgångar.
5 Avtalsbrott
5.1 Försummar kund att betala förfallna avgifter, ställa säkerhet eller lämna förskottsbetalning och är försummelsen inte ringa, har elhandelsföretaget rätt att avbryta leveransen till kunden.
Elhandelsföretaget har även rätt att avbryta leveransen om kunden gör sig skyldig till annan väsentlig försummelse enligt dessa villkor och vad som i övrigt avtalats.
5.2 Innan elhandelsföretaget vidtar åtgärder med stöd av bestämmelserna i punkten 5.1 ska kunden beredas tillfälle att vidta rättelse.
Avser försummelsen betalning ska kunden ges skälig tid, minst 15 dagar räknat från anmaning, att betala innan frånkoppling får ske.
5.3 Leveransen avbryts genom att elnätsföretaget på elhandelsföretagets begäran frånkopplar kundens anläggning från nätet.
5.4 Frånkoppling får inte ske för fordran till den del den är föremål för tvist.
5.5 När elhandelsföretaget har rätt att avbryta elleveransen enligt punkterna 5.1-5.2 har företaget också rätt att häva avtalet. Häver elhandelsföretaget avtalet ska det underrätta elnätsföretaget omedelbart.
5.6 Om elhandelsföretaget försummar sina skyldigheter och försummelsen innebär ett väsentligt avtalsbrott har kunden rätt att häva avtalet. Innan hävning får ske ska elhandelsföretaget dock beredas tillfälle att inom skälig tid vidta rättelse.
Häver kunden avtalet ska elhandelsföretaget omedelbart underrätta elnätsföretaget om detta.
5.7 Om kunden ingått ett tidsbestämt avtal och i förtid bryter detta genom att ingå ett nytt avtal med ett annat elhandelsföretag ska kunden ersätta det tidigare elhandelsföretaget. Denna ersättning får motsvara högst vad företaget kan visa sig förlora under avtalets återstående löptid.
6 Leveransskyldighet, giltighet, ändringar och tillägg
6.1 Om inte annat avtalats upphör avtalet senast 14 dagar efter skriftlig uppsägning.
För elhandelsföretaget gäller leveransskyldighet i kundens uttagspunkt enligt ellagen. Leveransskyldigheten upphör om kunden slutar att ta ut el i uttagspunkten, om något annat elhandelsföretag börjar leverera el till kunden i uttagspunkten eller om kunden gör sig skyldig till sådant avtalsbrott som ger elhandelsföretaget rätt att begära att elleveransen avbryts med stöd av bestämmelserna i ellagen.
För det fall elhandelsföretaget och kunden ingått ett tidsbestämt avtal om leverans av el ska elhandelsföretaget tidigast 90 dagar och senast 60 dagar före det att avtalet löper ut informera kunden om tidpunkten för avtalets upphörande och konsekvenserna därav.
6.2 Om inte annat avtalats får elhandelsföretaget ändra sina priser. Vid sådan prisändring ska elhandelsföretaget underrätta kunden om ändringarna. Sådan underrättelse ska ske minst 15 dagar före ikraftträdandet, antingen genom ett särskilt meddelande till kunden eller genom annonsering i
dagspressen och information på elhandelsföretagets webbplats. Med dagspress avses den dagstidning som har störst spridning i den kommun där leveransen sker.
Av efterföljande faktura ska framgå när prisändring skett samt dennas storlek.
6.3 Vid prisändring tillämpas det nya priset med utgångspunkt antingen från insamlat mätvärde, om insamlingen sker inom skälig tid från ändringstidpunkten, eller från en på skälig grund uppskattad mätarställning
Allmänna avtalsvillkor för försäljning av el som används i näringsverksamhet eller annan likartad verksamhet
Allmänna avtalsvillkor utarbetade av Svensk Energi.
1. Inledande bestämmelser
1.1 Dessa allmänna avtalsvillkor avser försäljning av el som an¬vänds i näringsverksamhet eller annan likartad verksamhet. För försäljning av el till konsument tillämpas andra villkor.
1.2 Dessa allmänna avtalsvillkor gäller tills vidare.
Den som utarbetat dessa allmänna avtalsvillkor får ändra villkoren. Elhandelsföretaget har rätt att införa sådana ändringar. När elhandelsföretaget inför sådana ändringar får de nya villkoren börja tillämpas tidigast två månader efter att elhandelsföretaget underrättat kunden om ändringarna.
1.3 I dessa allmänna avtalsvillkor avses med
- Anvisat elhandelsföretag: det elhandelsföretag som säljer el till den kund som inte själv väljer elhandelsföretag. Det anvisade elhandelsföretaget utses av elnätsföretaget.
- Balansansvarig: den som i avtal med den systemansvariga myndigheten åtagit sig det ekonomiska ansvaret för att elsystemet tillförs lika mycket el som tas ut i kundens uttagspunkt.
- Elhandelsföretag (elleverantör enligt ellagen (1997:857)): det företag som en kund köper sin el av.
- Elnätsföretag (nätkoncessionshavare enligt ellagen): det företag som med stöd av nätkoncession ansluter och överför el åt kunden.
- Nätkoncession: tillstånd att dra fram, använda och underhålla elledningar i det område där kundens anläggning finns.
- Schablonberäkning: den beräkning av mängden överförd el och dess fördelning över tiden som ett elnätsföretag inom ett av myndighet fastställt geografiskt område utför av¬seende kunder som har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampère och som inte efter särskild överenskommelse timavräknas.
- Systemansvarig myndighet: den myndighet, Affärsverket svenska kraftnät, i fortsättningen Svenska kraftnät, som har det övergripande ansvaret för att landets produktion och förbrukning av el är i balans.
- Uttagspunkt: enligt ellagen den punkt där en kund, som har ett avtal med ett elnätsföretag, tar ut el för förbrukning.
1.4 Elhandelsföretaget är enligt personuppgiftslagen (1998:204) ansvarigt för de personuppgifter som behandlas enligt denna punkt.
Personuppgifter som lämnas till elhandelsföretaget kommer att behandlas för att kunna fullgöra ingångna avtal eller skyldigheter som föreligger enligt lag eller annan författning.
Vidare kan personuppgifterna komma att användas för marknadsanalyser, statistik och för att utvärdera och informera om tjänster och produkter. Personuppgifter kan även komma att behandlas för marknadsföringsändamål av såväl elhandelsföretaget som koncernföretag samt dessa företags samarbetspartners.
Kund som motsätter sig att personuppgifterna behandlas för marknadsföringsändamål kan när som helst, för att förhindra sådan behandling, meddela elhandelsföretaget detta.
Personuppgifter kan för angivna ändamål komma att utlämnas till och inhämtas från företag i koncernen samt samarbetspartners. För uppdatering av personuppgifter kan uppgifter även inhämtas från offentliga och privata register.
Kunden har rätt att på begäran kostnadsfritt en gång per år få information om vilka uppgifter som finns registrerade om denne samt för vilka ändamål dessa uppgifter behandlas. Kunden kan även begära rättelse av felaktiga uppgifter om kunden.
Begäran om sådan information eller rättelse ska vara egenhändigt undertecknad och ställas till elhandelsföretaget.
2 Försäljning av el
Försäljningsåtagande
2.1 Elhandelsföretaget åtar sig att sälja el till kunden på följande vill¬kor.
2.2 Om elhandelsföretaget eller kunden så önskar ska skriftlig anmälan göras eller skrift¬ligt avtal träffas om försäljningen.
Elhandelsföretaget ska i enlighet med författning informera kunden om:
- Varje energikällas andel av den genomsnittliga sammansättningen av energikällor som använts för att framställa den el som elhandelsföretaget sålde under närmast föregående kalenderår.
- Den inverkan på miljön i form av utsläpp av koldioxid samt den mängd kärnbränsleavfall som framställningen av den försålda elen har orsakat.
2.3 Elhandelsföretaget ansvarar för att balansansvarig finns för kundens uttagspunkt.
Enligt ellagen får elhandelsföretaget bara sälja el i uttagspunkten om det finns en ba¬lansansvarig för denna.
Om elhandelsföretaget i något skede inte förmår att se till att det finns balansansvarig ska företaget omgående underrätta kunden och elnätsföretaget om detta.
2.4 Elhandelsföretaget ska anmäla till elnätsföretaget att det ska börja sälja el i kundens uttagspunkt samt uppge vem som åtagit sig balansansvaret för denna. För att försäljningen ska kunna påbörjas den dag elhandelsföretaget och kunden kommit överens om ska anmälan ske senast 14 dagar innan försäljningen påbörjas.
Kundens åtaganden
2.5 Kunden är skyldig att inneha för överföringen av el erforderligt avtal med elnätsföretaget.
2.6 Om inte annat särskilt framgår av dessa villkor ska kunden betala för all el som förbrukats i uttagspunkten. Betalningsskyldigheten omfattar även el som kunden inte kunnat tillgodogöra sig på grund av fel i sin anläggning, eller av annan orsak som inte beror på elnätsföretaget eller elhandelsföretaget.
Hinder mot avtalets fullgörande
2.7 Part är inte skyldig att fullgöra avtalet om fullgörandet väsentligt försvåras till följd av hinder som denne inte råder över. Som hinder räknas krig, myndighetsbeslut, omfattande driftstörningar, störningar i allmänna transportväsendet eller annat av part ej vållat förhål¬lande som väsentligt inverkar på avtalets fullgörande och som part inte kunnat förutse och vars menliga inverkan part inte rimligen kunnat undanröja.
Ersättning för skada m.m.
2.8 Om en kund påtalar att ett byte av elhandelsföretag inte genomförts på rätt sätt eller i rätt tid svarar det elhandelsföretag som anmält bytet för att frågan, efter samråd med kundens elnätsföretag, utreds. Elhandelsföretaget ska även lämna besked till kunden om vad som orsakat felaktigheten. Besked ska, om inte särskilda skäl föreligger, lämnas till kunden inom en månad från det att kunden tagit kontakt med elhandelsföretaget.
2.9 Om elhandelsföretaget inte fullgjort sina skyldigheter i samband med övertagande eller påbörjande av elleverans och detta beror på omständigheter som ligger inom elhandelsföretagets kontroll har kunden rätt till ersättning av elhandelsföretaget för den skada som därvid uppstår.
Om kunden gjort sannolikt att denne drabbats av skada men skadebeloppet inte uppgår till 300 kronor per uttagspunkt och skadetillfälle ska kunden ändå erhålla ersättning med 300 kronor. För att få ersättning med högre belopp måste kunden styrka skadan och dess storlek.
2.10 Kunden har rätt till ersättning av elhandelsföretaget för skada endast om skadan för¬orsakats av vårdslöshet från elhandelsföretagets sida.
2.11 Rätten till ersättning omfattar inte ren för¬mögenhetsskada och inte heller följd¬skada vid person- eller sakskada.
2.12 Den skadelidande parten ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar parten det kan ersättningen reduceras i motsvarande mån.
3 Mätning, insamling och rapportering av mätvärden samt fakturering
Mätning
3.1 Kundens förbrukning registreras av elnätsföretagets mätare eller av mätare som elnätsföretaget godkänt. Bestämmelser om mätning finns i författning samt i kundens avtal med elnätsföretaget.
Insamling och rapportering av mätvärden samt fakturering
3.2 Insamling och rapportering av mätvärden ska ske i enlighet med författning eller på det sätt som parterna träffat särskild överenskommelse om.
3.3 Fakturering ska avse uppmätt mängd överförd el och ska ske åtminstone varje kvartal.
Om insamlade mätvärden saknas eller är felaktiga och detta beror på omständigheter som ligger utanför elhandelsföretagets kontroll och vars följder företaget inte heller skäligen kan undvika eller övervinna får dock faktureringen ske preliminärt och baseras på uppskattad mängd överförd el. Den uppskattade mängden överförd el ska då fastställas med ledning av kundens tidigare kända förbrukning samt övriga omständigheter som t.ex. av kunden uppgivna förändringar som kan antas påverka mängden överförd el.
Vid avstämning av fakturering som har grundats på uppskattade mätvärden ska avstämningen efter insamling av mätvärden ske med hänsyn tagen till de olika priser som har tillämpats för den tid avstämningen omfattar. Om inte särskilda skäl för annan beräkningsgrund föreligger ska uppskattningen därvid utföras som om kundens förbrukning följt kundkategorins normala förbrukningsmönster.
Om inte särskilda skäl föreligger ska slutfakturan grundas på insamlade mätvärden.
3.4 Efter samråd med kunden ska elhandelsföretaget lämnas tillträde till för kunden tillgänglig mätanordning.
3.5 Fungerar inte mätanordningen eller har denna registrerat an¬nan förbruk¬ning än den verkliga eller har fel skett vid insamling av mätvärden, uppskattar elnätsföretaget efter samråd med kunden och elhandelsföretaget den mängd el som överförts. Uppskattningen ska ligga till grund för elhandelsföretagets fakturering.
Sådan uppskattning får inte ske för längre tid tillbaka än tre år från det att felet blev känt av båda parter. Har part uppenbarligen känt till omständighet enligt första stycket utan att underrätta den andra parten om detta får uppskattning ske för längre tid.
Har förbrukningen uppskattats enligt denna punkt ska elhandelsföretaget meddela detta senast i samband med faktureringen.
3.6 Uppskattad förbrukning enligt punkten 3.5 ska fastställas med ledning av kundens tidi¬gare kända förbrukning i uttagspunkten samt övriga omständigheter som kan ha påverkat förbrukningen.
3.7 Har den uppskattade förbrukningen i något av ovan¬stående fall baserats på oriktiga an¬tagan¬den, ska reglering av det fel¬aktigt fakturerade beloppet ske. Regleringen ska normalt ske vid påföljande faktureringstillfälle.
4 Betalning och säkerhet
4.1 Kundens betalning ska vara elhandelsföretaget tillhanda senast på den i elhandelsföretagets faktura angivna förfallodagen, vilken infaller tidigast 15 dagar efter det att elhandelsföretaget avsänt fakturan, om inte annat skriftligen avtalats.
4.2 Sker inte betalning i rätt tid har elhandelsföretaget, om inte annat skriftligen avtalats, rätt att av kunden, förutom fakturabeloppet, fordra ränta enligt räntelagen (1975:635) från den i fakturan angivna förfallodagen och ersättning för de kost¬nader som är förenade med dröjsmålet. Hit räknas även kostnader för skriftlig betal¬ningspåminnelse samt kostna¬der för verkställighet av betalnings- eller annan förpliktelse.
4.3 Om elhandelsföretaget har skälig anledning att befara att kunden inte kommer att full¬gö¬ra sina betalningsförpliktelser har elhandelsföretaget rätt att begära godtagbar sä¬kerhet för fortsatt försäljning.
Om elhandelsföretaget enligt första stycket har rätt att begära säkerhet har elhandelsföretaget också rätt att kräva månadsfakturering.
Säkerhet får inte omfatta större belopp än vad som motsvarar sex månaders beräknade avgifter för leveransen.
Har kunden i ett års tid från det att säkerhet ställdes i rätt tid fullgjort sina betalningsförpliktelser ska den ställda säkerheten återlämnas.
Om kunden har ställt säkerhet enligt denna punkt ska deponerade medel placeras på räntebärande konto, skiljt från elhandelsföretagets egna tillgångar.
5 Avtalsbrott
5.1 Försummar kund att betala förfallna avgifter eller ställa säkerhet och är försum¬melsen inte ringa, har elhandelsföretaget rätt att avbryta le¬veransen till kunden. Elhandelsföretaget har även rätt att avbryta leveransen om kunden gör sig skyldig till annan väsentlig försummelse enligt dessa villkor och vad som i övrigt avtalats.
5.2 Innan elhandelsföretaget vidtar åtgärder med stöd av bestämmelserna i punkten 5.1 ska kunden beredas tillfälle att vidta rättelse.
Avser försummelsen betalning ska kunden ges skälig tid, minst 15 dagar räknat från anmaning, att betala innan frånkoppling får ske.
5.3 Leveransen avbryts genom att elnätsföretaget på elhandelsföretagets begäran frånkopplar kundens anläggning från nätet.
5.4 Frånkoppling får inte ske för fordran till den del den är föremål för tvist.
5.5 När elhandelsföretaget har rätt att avbryta elleveransen enligt punkterna 5.1-5.2 har företaget också rätt att häva avtalet. Häver elhandelsföretaget avtalet ska det underrätta elnätsföretaget omedelbart.
5.6 Om elhandelsföretaget försummar sina skyldigheter och försummelsen innebär ett väsentligt avtalsbrott har kunden rätt att häva avtalet. Innan hävning får ske ska elhandelsföretaget dock beredas tillfälle att inom skälig tid vidta rättelse.
Häver kunden avtalet ska elhandelsföretaget omedelbart underrätta elnätsföretaget om detta.
5.7 Om kunden ingått ett tidsbestämt avtal och i förtid bryter detta genom att ingå ett nytt avtal med ett annat elhandelsföretag ska kunden ersätta det tidigare elhandelsföretaget. Denna ersättning får motsvara högst vad företaget kan visa sig förlora under avtalets återstående löptid.
6 Leveransskyldighet, giltighet, ändringar och tillägg
6.1 Om inte annat avtalats upphör avtalet senast 14 dagar efter skriftlig uppsägning.
För elhandelsföretaget gäller leveransskyldighet i kundens uttagspunkt enligt ellagen. Leveransskyldigheten upphör om kunden slutar att ta ut el i uttagspunkten, om nå¬got annat elhandelsföretag börjar leverera el till kunden i uttagspunkten eller om kunden gör sig skyldig till sådant avtalsbrott som ger elhandelsföretaget rätt att begära att elleveransen avbryts med stöd av bestämmelserna i ellagen.
För det fall elhandelsföretaget och kunden ingått ett tidsbestämt avtal om leverans av el ska elhandelsföretaget tidigast 90 dagar och senast 60 dagar före det att avtalet löper ut informera kunden om tidpunkten för avtalets upphörande och konsekvenserna därav.
6.2 Om inte annat avtalats får elhandelsföretaget ändra sina priser. Vid sådan prisändring ska elhandelsföretaget underrätta kunden om ändringarna. Sådan underrättelse ska ske minst 15 dagar före ikraftträdandet, antingen genom ett särskilt meddelande till kunden eller genom annonsering i dagspressen och information på elhandelsföretagets webbplats. Med dagspress avses den dagstidning som har störst spridning i den kommun där leveransen sker.
Av efterföljande faktura ska framgå när prisändring skett samt dennas storlek.
6.3 Vid prisändring tillämpas det nya priset med utgångspunkt antingen från insamlat mätvärde, om insamlingen sker inom skälig tid från ändrings¬tidpunkten, eller från en på skälig grund uppskattad mätarställning.
Särskilda villkor för försäljning av el från anvisat elhandelsföretag till näringsidkare (rev)
Särskilda villkor utarbetade av Svensk Energi.
Dessa villkor avser försäljning av el till näringsidkare som av elnätsföretaget blivit anvisad ett elhandelsföretag med stöd av 8 kap ellagen (1997:857).
1a. Leveransens påbörjande och ingående av avtal när anläggningen inte är tillkopplad
Elleveransen påbörjas omgående när elanvändaren bekräftar att denne accepterar villkoren för leveransen och den skäliga säkerhet som i förekommande fall kan komma att begäras. Avtalet gäller från elleveransens påbörjande såvida inte särskild säkerhet begärts. I sistnämnda fall
gäller avtalet från det att begärd säkerhet inkommit.
Begärd säkerhet ska ha inkommit senast fem arbetsdagar efter leveransens påbörjande.
Om begärd säkerhet inte inkommit inom fem arbetsdagar kan elleveransen komma att omedelbart avbrytas.
1b. Reglering av leveransen när anläggningen är tillkopplad
Om överföringen av el inte är avbruten och elanvändaren börjar ta ut el utan att ett leveransavtal finns skall denne enligt ellagen ändå betala för elen till det anvisade elhandelsföretaget enligt de villkor detta tillämpar.
När elhandelsföretaget fått kännedom om att det finns en elanvändare som tar ut el skall elhandelsföretaget omgående sända ut villkoren för leveransen med i förekommande fall begäran om att säkerhet skall ställas. Avtalet gäller från det att elanvändaren fått villkoren
såvida inte särskild säkerhet begärts. I sistnämnda fall gäller avtalet från det att begärd säkerhet inkommit.
Om säkerhet begärs enligt EL 2012 N (rev), 4.3 skall den ha inkommit senast fem arbetsdagar efter att elanvändaren fått besked om att säkerhet begärts.
Om säkerhet inte inkommit inom angiven tid gäller vad som angivits i 1a. tredje stycket.
2. Förutsättning för leverans
Leverans av el förutsätter att elanvändarens anläggning inte är frånkopplad på grund av bristande betalning eller annat avtalsbrott gentemot elnätsföretaget.
3. Priser
Priser för levererad el framgår av bifogat prisblad.
4. Återinkoppling
Om elanvändaren gjort sig skyldig till ett väsentligt avtalsbrott gentemot det anvisade elhandelsföretaget och elanvändarens anläggning blivit frånkopplad i enlighet med bestämmelsen i EL 2012 N (rev), 5.1 gäller vad som anges nedan.
Återinkoppling sker först då elanvändaren uppfyllt samtliga sina förpliktelser enligt avtalet samt betalat skälig ersättning till det anvisade elhandelsföretaget för de kostnader som föranletts av åtgärder för frånkoppling och återinkoppling.
5. Övrigt
I övrigt gäller Allmänna avtalsvillkor EL 2012 N (rev) i tillämpliga delar.
Sundsvall Energi AB särskilda avtalsvillkor för elhandelsavtal näringsverksamhet.
Giltiga från och med 1 oktober 2023
1. Inledande bestämmelser
1.1 Dessa särskilda avtalsvillkor för elhandel reglerar Sundsvall Energi AB:s leverans av el och kompletterar det elhandelsavtal som Sundsvall Energi och kunden har ingått (”Avtalet”). I Avtalet framgår även vilket pris avtal kunden har och eventuella övriga tjänster.
1.2 Avtalet kompletteras även av branschens vid var tid gällande Allmänna avtalsvillkor för försäljning av el som används i näringsverksamhet eller annan likartad verksamhet, för närvarande med beteckning EL 2012 N rev samt Särskilda villkor för försäljning av el från anvisat elhandelsföretag till näringsidkare, för närvarande med beteckning (rev). I den mån motstridigheter förekommer mellan branschvillkoren och dessa särskilda avtalsvillkor ska de särskilda avtalsvillkoren äga företräde. Vid motstridigheter mellan Avtalet och dessa särskilda avtalsvillkor ska Avtalet äga företräde.
1.3 Kunden förbinder sig att köpa och Sundsvall Energi att leverera el under avtalsperioden. Avtalad leverans ska omfatta kundens hela elbehov i uttagspunkten.
1.4 Avtalet träder i kraft under förutsättning att kunden har ett giltigt elnätsavtal och först efter att Sundsvall Energi bekräftar Avtalet till kunden. Sedvanlig kreditprövning kan även genomföras och leda till att Avtalet ej accepteras av Sundsvall Energi. Avtalad leverans start förutsätter att kunden angett fullständiga uppgifter.
2. Kontaktuppgifter
Kunden kan nå Sundsvall Energis kundservice via telefon 060 - 19 22 00 eller e-post elhandel@sundsvallenergi.se. Sundsvall Energi kan även nås på adress Norra Järnvägsgatan 1, 852 31 Sundsvall.
3. Information om priser, avtalsvillkor m.m.
Besök https://sundsvallenergi.se/ eller kontakta Sundsvall Energis kundservice för vid var tid gällande priser, särskilda avtalsvillkor och övriga tjänster som Sundsvall Energi erbjuder. Där finns även uppgifter till oberoende energirådgivare, sammanfattning av avtalsvillkoren samt information om hur kunden ska gå till väga för att lämna klagomål.
4. Villkorsändringar
För Avtal som löper tills vidare har Sundsvall Energi under avtalstiden rätt att ändra pris- och avtalsvillkor under förutsättning att kunden underrättas minst två månader i förväg. Om villkorsändringen gäller elpriset ska även skälen och villkoren för ändringen redovisas i meddelandet samt att kunden har rätt att säga upp Avtalet om ändringarna inte accepteras. Genom ingåendet av Avtalet och tillhandahållandet av en e-postadress godkänner kunden att Sundsvall Energi har rätt att underrätta kunden om villkorsändringar via e-post.
5. Skatter och andra avgifter
5.1 Till elpriset tillkommer vid var tid gällande skatter och övriga avgifter.
5.2 Om gällande skatter eller övriga avgifter ändras har Sundsvall Energi rätt att omedelbart justera elpriset i motsvarande mån utan föregående underrättelse till kunden. Detsamma gäller även vid ändrad kvotplikt eller andra externa faktorer som leder till en ökad kostnad för Sundsvall Energi. Ovanstående gäller även Avtal med avtalad bindningstid. Redovisning av justeringar sker på efterkommande faktura.
6. Uppsägning
6.1 Om Avtalet sägs upp utan att kunden ingår annat elhandelsavtal, ska för den fortsatta elleveransen tillämpas Sundsvall Energis vid var tid gällande villkor och priser för anvisat pris.
6.2 Vid kundens definitiva avflyttning upphör Avtalet att gälla. Sundsvall Energi har rätt att kräva att kunden styrker att en definitiv avflyttning har skett.
6.3 Vid kundens definitiva avflyttning har kunden möjlighet att ta med sig Avtalet förutsatt att detta godkänns på förhand av Sundsvall Energi.
6.4 I övrigt hänvisas till de produktspecifika villkoren nedan för Avtalets uppsägningstider m.m
7. Övrigt
7.1 Sundsvall Energi äger rätt överlåta detta Avtal på annan. Kunden äger inte rätt att överlåta detta Avtal eller delar där av på annan utan Sundsvall Energis skriftliga medgivande.
7.2 Skulle någon bestämmelse i Avtalet vara ogiltig ska det inte påverka giltigheten av Avtalets övriga delar. I händelse av ogiltighet ska Avtalet jämkas i nödvändig omfattning för att undanröja ogiltigheten, varvid utgångspunkten ska vara att bevara eller återställa den ursprungliga balansen i Avtalet.
8. Kunduppgifter
Kunden är skyldig att meddela Sundsvall Energi ändrade kontaktuppgifter så att Sundsvall Energi alltid har uppdaterade kontaktuppgifter.
9. Behandling av personuppgifter
9.1 För att Sundsvall Energi ska kunna uppfylla Avtalet behöver Sundsvall Energi samla in och behandla personuppgifter om kunden. Behandlingen av kundens personuppgifter sker i enlighet med integritetspolicyn som finns tillgänglig på Sundsvall Energis hemsida. Här finns bl.a. information om vilka personuppgifter Sundsvall Energi behandlar, typen av behandling, ändamålet med och den rättsliga grunden för behandlingen, uppgifternas lagringstid samt information om kundens rätt till rättelse, radering och att göra invändningar.
9.2 Genom att bli kund hos och köpa el av Sundsvall Energi samtycker kunden till att Sundsvall Energi behandlar personuppgifter i den utsträckning och på det sätt som beskrivs i integritetspolicyn. Kunden kan kontakta Sundsvall Energis kundtjänst om denne har frågor angående integritetspolicyn eller Sundsvall Energis personuppgiftsbehandling. Sundsvall Energis dataskyddsombud kan även kontaktas via e-post på dataskyddsombud@sundsvall.se
10. Reklamation och tvistlösning
Reklamation görs i första hand till Sundsvall Energis kundservice som omhändertar ärendet. Löses inte ärendet till belåtenhet kan en fortsatt tvist prövas utanför domstol av Energimarknadsinspektionen. Tvist som vid tiden för väckande av talan överstiger två prisbasbelopp ska slutligt avgöras genom skiljedom enligt Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts Regler för Förenklat Skiljeförfarande. Platsen för skiljeförfarandet ska vara Sundsvall. Skiljeförfarandet och de dokument som härrör från förfarandet, inklusive skiljedomen, ska omfattas av sekretess. Vad gäller klar och förfallen fordran får Sundsvall Energi dock väcka tala vid allmän domstol eller kronofogdemyndighet.
Produktspecifika villkor
11. Rörligt elpris
11.1 Elpriset bestäms månadsvis och baseras på Svenska Kraftnäts volymvägda genomsnitt av den gångna månadens el spotpris från Nord Pool i kundens elområde. Till priset tillkommer Sundsvall Energis påslag och elcertifikatavgift per kWh samt en fast månadsavgift.
11.2 Avtalet löper tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid av innevarande månad plus en (1) kalendermånad. Uppsägning av Avtalet är avgiftsfritt. Kunden kan även utan någon uppsägningstid övergå till ett avtal med fast elpris hos Sundsvall Energi.
12. Fast elpris
12.1 Avtalet gäller under bindningstiden som anges i Avtalet. Elpriset är fast under bindningstiden och inkluderar månadsavgift samt kostnad för elcertifikat. Priset gäller för aktuellt elområde där anläggningen har sin förbrukning.
12.2 Avtalet får sägas upp av båda parter med en (1) månads varsel, dock tidigast till bindningstidens utgång.
12.3 Om Avtalet inte sägs upp senast en (1) månad innan bindningstidens utgång förlängs det automatiskt med den avtalsform och till de priser och villkor som framgår av det meddelande som sänds till kunden tidigast nittio (90) dagar och senast sextio (60) dagar före innevarande bindningstids utgång.
12.4 Om kunden säger upp Avtalet om fast elpris i förtid av annan anledning än definitiv avflyttning har Sundsvall Energi rätt att debitera en uppsägningsavgift. Sundsvall Energi har rätt att debitera uppsägningsavgift även om uppsägning av Avtalet sker innan leveransen av el har påbörjats.
12.5 Uppsägningsavgiften ska motsvara de faktiska kostnader som Sundsvall Energi åsamkas i följd av kundens i förtid uppsägning av Avtalet och som är hänförliga till den el som skulle levereras till ett fast pris. En sådan kostnad är mellanskillnaden i pris mellan en av Sundsvall Energi gjord prissäkring för kundens uppskattade förbrukning av el under den del av bindningstiden för Avtalet som bortfaller och det lägre pris som Sundsvall Energi erhåller för sådan volym el vid försäljning på marknaden efter kundens i förtid uppsägning av Avtalet.
12.6 Den uppskattade förbrukningen framräknas utifrån kundens förbrukningsprofil. Även Sundsvall Energis kostnader för tjänster som redan har tillhandahållits till kunden som en del av Avtalet eller för Avtalets ingående kan i förekommande fall ingå i uppsägningsavgiften. De huvudsakliga faktorer som vägs in i beräkningen av uppsägningsavgiften är hur lång bindningstid som återstår när Avtalet sägs upp, hur stora volymer el som kvarstår att leverera och elpriset på marknaden.
12.7 I uppsägningsavgiften inkluderas även en fast administrativ avgift om 1 000 kr exkl. moms per uttagspunkt som ersättning för Sundsvall Energis arbete med att administrera erforderliga åtgärder till följd av Avtalets i förtid upphörande.
13. Anvisat pris
13.1 Har kunden inte gjort något aktivt val av pris avtal gäller anvisat pris. Avtalet löper tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid på fjorton (14) dagar. Uppsägning av Avtal med anvisat pris är avgiftsfritt.
13.2 Elpriset bestäms månadsvis och baseras på Svenska Kraftnäts volymvägda genomsnitt av den gångna månadens el spotpris från Nord Pool i kundens elområde. Till priset tillkommer Sundsvall Energis påslag för anvisat pris och elcertifikatavgift per kWh samt en fast månadsavgift som framgår av Avtalet. Ändringar av det anvisade priset framgår av elhandelsfakturan.
13.3 Särskilda villkor för försäljning av el från anvisat elhandelsföretag finns på Sundsvall Energis hemsida.
14. Bra Miljöval
14.1 När du tecknar elavtal med Sundsvall Energi kan kunden välja Svenska Naturskyddsföreningens Bra Miljöval el som tillval. Bra Miljöval el debiteras som ett rörligt påslag per kWh i enlighet med vad som framgår på Sundsvall Energis hemsida. Priset för Bra Miljöval EL är rörligt och revideras månadsvis.
14.2 Tillvalet Bra Miljöval el löper tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid av innevarande månad plus en (1) kalendermånad. Om Avtalet upphör att gälla innan uppsägningstidens utgång avslutas Bra Miljöval samtidigt. Uppsägning av Bra Miljöval är avgiftsfritt.
14.3 Med el märkt med Bra Miljöval får du som kund el från sol, vind, vatten och biobränsle och du är med och påverkar elproduktionen och satsningen på förnybara energikällor. Summan sätts in i en miljöfond som används till olika miljöprojekt enligt Naturskyddsföreningens vid var tid gällande villkor. Skulle Sundsvall Energi av någon anledning inte kunna leverera Bra Miljöval ska Sundsvall Energi ha rätt att i stället leverera annan el intill dess att orsaken till hindret upphör. Kunden betalar ingen kostnad för Bra Miljöval så länge hindret består.
15. Prova oss
Du som är ny kund till Sundsvall Energi har möjlighet ett ingå ett Avtal med ett rörligt elpris där du erhåller en rabatt under de tre (3) första månaderna. Om kunden har tecknat ett Avtal med rabatt debiteras inga avgifter eller påslag utöver elcertifikat och moms under de tre (3) första månaderna, vilket i praktiken medför att kunden får köpa el till inköpspris. I övrigt gäller Avtalet med samma villkor som gäller för rörligt elpris enligt punkt 11.
Sundsvall Energi AB särskilda avtalsvillkor för elhandelsavtal med näringsidkare. Gäller från 2023-06-01
Allmänt
Avtalet mellan Sundsvall Energi AB (nedan Leverantören) och Näringsidkaren (nedan Kunden) består av Elhandelsavtalet (nedan Avtalet) inklusive dessa Särskilda avtalsvillkor, vilka kan ändras genom ett särskilt meddelande till Kunden minst två (2) kalendermånader före ikraftträdandet. Utöver vad som framgår av Avtalet tillämpar vi branschens vid var tid gällande Allmänna Avtalsvillkor för försäljning av el till Näringsidkare, för närvarande med beteckning EL 2014:2 N. I den mån skiljaktigheter förekommer ska Särskilda avtalsvillkor äga företräde framför branschvillkoren EL 2014 N.
Kunden förbinder sig att köpa och Leverantören att leverera el under avtalsperioden. Avtalad leverans ska omfatta Kundens hela elbehov i uttagspunkten. Leverantören förbehåller sig rätten att villkora Avtalets ikraftträdande med en sedvanlig kreditprövning.
Avtalet träder i kraft under förutsättning att Kunden har ett giltigt Elnätsavtal och först efter att Leverantören bekräftar Avtalet för Kunden. Avtalad leveransstart förutsätter att Kunden angett fullständiga uppgifter.
Leverantören äger rätt att, på oförändrade villkor, helt eller delvis överlåta detta avtal på annan. Kunden äger inte rätt att överlåta detta avtal eller delar där av på annan utan Leverantörens i förväg lämnade skriftliga medgivande. Information angående näringsidkares rättigheter, tvistemålshantering, klagomål, synpunkter samt kontaktuppgifter till oberoende energirådgivare finns att tillgå på vår hemsida www.sundsvallenergi.se, eller på begäran på annat sätt. Kundens kostnader för Elnätsavgifter berörs inte av detta avtal utan regleras med Kundens elnätsföretag.
Vid upprepad bristande betalning från Kundens sida har Leverantören rätt att säga upp ett avtalat elpris och därefter lägga över Avtalet på ett vid var tid aktuellt anvisat pris med tillhörande avtalsvillkor.
Om ett tidsbestämt Avtal upphör att gälla utan att Kunden ingår annat prisavtal med Leverantören, ska för den fortsatta elleveransen tillämpas Leverantörens vid var tid gällande villkor och priser för anvisat pris. Vid Kundens definitiva avflyttning har kunden möjlighet att ta med sig avtalet, om inte upphör Avtalet att gälla. Med justering av eventuellt nytt elområde.
Skatter och andra avgifter
Skatter, särskilda avgifter eller motsvarande kostnadselement, påförs enligt vid var tid gällande regler och ingår ej i det avtalade elpriset. Vid ändringar av sådana avgifter äger Leverantören rätten att utan föregående avisering justera priset i motsvarande mån.
Bra miljöval
Med el märkt med Bra Miljöval får du el från sol, vind, vatten och biobränsle och du är med och påverkar elproduktionen och satsningen på förnybara energikällor. Summan sätts in i en miljöfond som används till olika miljöprojekt. När du tecknar elavtal med oss kan du välja Svenska Naturskyddsföreningens Bra Miljöval el som tillval då tillkommer leverantörens rörliga påslag i öre per kWh som framgår på www.sundsvallenergi.se. Upphör Leverantörens licens att gälla kan er leverans ej längre ske i form av Bra Miljöval, varvid det påslag ej längre kommer tas ut. Tillvalet Bra Miljöval löper tillsvidare med ömsesidig uppsägningstid av innevarande månad + en (1) kalendermånad. Om elleveransen avslutas tidigare så avslutas Bra Miljöval samtidigt.
Kvotplikt
Ändrade kostnader i samband med ändrad kvotplikt medför att motsvarande kostnadsändring får göras i kundens avtal om elleverans.
Avtalsbrott
Om Kunden inte fullgör sina skyldigheter avseende avtalstid har Leverantören rätt till ersättning från Kunden. Ersättningen beräknas till skillnaden mellan avtalat pris och gällande pris för motsvarande avtalsform vid avtalsbrottstillfället samt 5 öre per kWh för den förbrukning som avser återstående del av Avtalets bindningstid. Förbrukningen fastställs med utgångspunkt från den av elnätsföretaget registrerade årsförbrukningen på anläggningen. Årsavgifterna för återstående period, samt en administrativ avgift på för närvarande 750 kronor tillkommer.
Fast elpris
Elpriset är fast under avtalsperioden och inkluderar månadsavgift samt kostnad för elcertifikat. Priset gäller för aktuellt elområde där anläggningen har sin förbrukning. Avviker kundens uttagna volym från avtalad volym äger Leverantören rätt att debitera ersättning. För den del av Kundens uttagna volym som under en period av ett år avviker från avtalad volym mer än fem (5) % ska Kunden betala ersättning motsvarande skillnaden mellan avtalat pris och Nord Pools medelspotpris jämte Leverantörens ordinarie kostnadspåslag.
Efter avtalsperioden löper leveransen vidare med vid var tid gällande villkor och priser för anvisat pris om ingen av parterna säger upp det senast den 15:e i månaden före avtalsperiodens utgång.
Rörligt elpris
Elpriset bestäms månadsvis och baseras på Svenska Kraftnäts volymvägda genomsnitt av den gångna månadens elspotpris från Nord Pool i Kundens elområde.Till priset tillkommer Leverantörens påslag och elcertifikatavgift i öre per kWh samt en fast månadsavgift som framgår av Avtalet.
Leverantören har rätt att under avtalstiden justera påslag samt månadsavgift. Information om justering ska särskilt meddelas Kunden senast två (2) kalendermånader innan ändringen träder i kraft. Vid sådan ändring har Kunden också rätt att säga upp avtalet. Avtalet löper tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid på 14 dagar. Kunden kan utan någon uppsägningstid övergå till Fastpris enligt Leverantören vid varje tillfälle gällande villkor.
Anvisat pris
Har Kunden inte gjort något aktivt val av prisavtal gäller anvisat pris. Avtalet löper tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid på 14 dagar. Ändringar av det anvisade priset framgår av elhandelsfakturan. Till priset kommer Leverantörens påslag och elcertifikatavgift i öre per kWh samt en fast månadsavgift. Uppgifter på www.sundsvallenergi.se. Särskilda villkor för försäljning av el från anvisat elhandelsföretag till näring finns att läsa på www.sundsvallenergi.se.
Prova oss
Du som ny kund har möjlighet att prova rörligt pris hos oss i tre (3) månader. Du betalar då el till inköpspris vilket innebär att priset bestäms månadsvis och baseras på Svenska Kraftnäts volymvägda genomsnitt av den gångna kalendermånadens elspotpris från Nord Pool i Kundens elområde. Inga avgifter eller påslag tillkommer, förutom elcertifikat och moms. Efter tre (3) månader löper avtalet vidare med Rörligt pris. Uppsägning är 14 dagar.
Sundsvall Energis Särskilda avtalsvillkor 2014:2 N
Sundsvall Energi AB särskilda avtalsvillkor för elhandelsavtal med näringsidkare. Gäller från 2015-07-01
Allmänt
Avtalet mellan Sundsvall Energi AB (nedan Leverantören) och Näringsidkaren (nedan Kunden) består av Elhandelsavtalet (nedan
Avtalet) inklusive dessa Särskilda avtalsvillkor, vilka kan ändras genom ett särskilt meddelande till Kunden minst två (2) kalendermånader före
ikraftträdandet. Utöver vad som framgår av Avtalet tillämpar vi branschens vid var tid gällande Allmänna Avtalsvillkor för försäljning av el till Näringsidkare, för närvarande med beteckning EL 2012 N (rev). I den mån skiljaktigheter förekommer ska Särskilda avtalsvillkor äga företräde framför branschvillkoren EL 2012 N (rev).
Kunden förbinder sig att köpa och Leverantören att leverera el under avtalsperioden. Avtalad leverans ska omfatta Kundens hela elbehov i
uttagspunkten. Leverantören förbehåller sig rätten att villkora Avtalets ikraftträdande med en sedvanlig kreditprövning.
Avtalet träder i kraft under förutsättning att Kunden har ett giltigt Elnätsavtal och först efter att Leverantören bekräftar Avtalet för
Kunden. Avtalad leveransstart förutsätter att Kunden angett fullständiga uppgifter.
Leverantören äger rätt att, på oförändrade villkor, helt eller delvis överlåta detta avtal på annan. Kunden äger inte rätt att överlåta detta avtal eller delar där av på annan utan Leverantörens i förväg lämnade skriftliga medgivande.
Information angående konsumentens rättigheter, tvistemålshantering, klagomål, synpunkter samt kontaktuppgifter till oberoende energirådgivare finns att tillgå på vår hemsida www.sundsvallenergi.se, eller på begäran på annat sätt.
Kundens kostnader för Elnätsavgifter berörs inte av detta avtal utan regleras med Kundens elnätsföretag.
Vid upprepad bristande betalning från Kundens sida har Leverantören rätt att säga upp ett avtalat elpris och därefter lägga över Avtalet på ett
vid var tid aktuellt tillsvidarepris med tillhörande avtalsvillkor.
Om ett tidsbestämt Avtal upphör att gälla utan att Kunden ingår annat prisavtal med Leverantören, ska för den fortsatta elleveransen tillämpas
Leverantörens vid var tid gällande villkor och priser för tillsvidarepris. Vid Kundens definitiva avflyttning har kunden möjlighet att ta med sig avtalet, om inte upphör Avtalet att gälla. Med justering av eventuellt nytt elområde.
Skatter och andra avgifter
Skatter, särskilda avgifter eller motsvarande kostnadselement, påförs enligt vid var tid gällande regler och ingår ej i det avtalade elpriset.
Vid ändringar av sådana avgifter äger Leverantören rätten att utan föregående avisering justera priset i motsvarande mån.
Avtalsbrott
Om Kunden inte fullgör sina skyldigheter avseende avtalstid har Leverantören rätt till ersättning från Kunden. Ersättningen beräknas till skillnaden mellan avtalat pris och gällande pris för motsvarande avtalsform vid avtalsbrottstillfället samt 5 öre/kWh för den förbrukning som avser återstående del av Avtalets bindningstid.
Förbrukningen fastställs med utgångspunkt från den av elnätsföretaget registrerade årsförbrukningen på anläggningen.
Årsavgifterna för återstående period, samt en administrativ avgift på för närvarande 750 kronor tillkommer.
Kvotplikt
Ändrade kostnader i samband med ändrad kvotplikt medför att motsvarande kostnadsändring får göras i kundens avtal om elleverans.
Övriga villkor fast elpris
Elpriset är fast under avtalsperioden och inkluderar månadsavgift samt kostnad för elcertifikat. Priset gäller för aktuellt elområde där
anläggningen har sin förbrukning.
Avviker kundens uttagna volym från avtalad volym äger Leverantören rätt att debitera ersättning. För den del av Kundens uttagna volym som under en period av ett år avviker från avtalad volym mer än fem (5) % ska Kunden betala ersättning motsvarande skillnaden mellan avtalat
pris och Nord Pools medelspotpris jämte Leverantörens ordinarie kostnadspåslag.
Efter avtalsperioden löper leveransen vidare med vid var tid gällande villkor och priser för tillsvidarepris om ingen av parterna säger upp det
senast den 15:e i månaden före avtalsperiodens utgång.
Övriga villkor rörligt elpris
Elpriset bestäms månadsvis och baseras på Svenska Kraftnäts volymvägda genomsnitt av den gångna månadens elspotpris från Nord
Pool.
Till priset tillkommer Leverantörens påslag och elcertifikatavgift i öre per kWh samt en fast månadsavgift som framgår av Avtalet.
Leverantören har rätt att under avtalstiden justera påslag samt månadsavgift. Information om justering ska särskilt meddelas Kunden senast två (2) kalendermånader innan ändringen träder i kraft. Vid sådan ändring har Kunden också rätt att säga upp avtalet.
Avtalet löper tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid av innevarande månad + en (1) kalendermånad. Kunden kan utan någon uppsägningstid övergå till Fastpris enligt Sundsvall Energis vid varje tillfälle gällande villkor.
Övriga villkor rörligt elpris uppsägningstid 12 månader
Avtalet löper tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid av innevarande månad + tolv (12) kalendermånader. Kunden kan utan
någon uppsägningstid övergå till Fastpris enligt Sundsvall Energis vid varje tillfälle gällande villkor.
Övriga villkor tillsvidarepris
Har Kunden inte gjort något aktivt val av prisavtal gäller tillsvidarepris. Avtalet löper tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid av innevarande månad + en (1) kalendermånad. Ändringar av tillsvidarepriset framgår av elhandelsfakturan.
Till priset kommer Leverantörens påslag och elcertifikatavgift i öre per kWh samt en fast månadsavgift. Uppgifter på www.sundsvallenergi.se.
Särskilda villkor för försäljning av el från anvisat elhandelsföretag till konsument finns att läsa på www.sundsvallenergi.se.
Prova oss
Du som ny kund har möjlighet att prova rörligt pris hos oss i tre (3) månader. Du betalar då el till inköpspris vilket innebär att priset bestäms månadsvis och baseras på Svenska Kraftnäts volymvägda genomsnitt av den gångna kalendermånadens elspotpris från Nord Pool. Inga avgifter eller påslag tillkommer, förutom elcertifikat, energiskatt och moms. Efter tre (3) månader löper avtalet vidare med Rörligt pris. Uppsägning är innevarande månad + en (1) kalendermånad.