Serviceavtal
Serviceavtal för fjärrvärme
Fördelarna med serviceavtal är många. Du slipper fundera över service, tillsyn och kontroll av din fjärrvärmecentral och får samtidigt en mer driftsäker och ekonomisk uppvärmning.
Våra avtal för privatkunder
Fjärrvärme
Serviceavtal
Produktinformation
Fördelarna med serviceavtal är många. Du slipper fundera över service, tillsyn och kontroll av din fjärrvärmecentral och får samtidigt en mer driftsäker och ekonomisk uppvärmning.
Fördelar
- Fri service och felavhjälpning 07.00-16.00
- Servicebesök vartannat år
- Telefonsupport hela året, dygnet runt
- Tillgång till service hela året, dygnet runt
- Rabatt på reservdelar, material och arbetskostnad
- Protokoll, dokumentation och offert på eventuella åtgärder
Serviceavtal
Vad kostar det?
- Prisdebiteras på din fjärrvärmefaktura100 kr/månaden
Moms ingår om inget annat anges.
Vad får du?
- Fri service och felavhjälpning under dagtid 07.00-16.00
- Tillgång till service hela året, dygnet runt
- Servicebesök vartannat år
- Protokoll och dokumentation
- Offert på eventuella åtgärder
- Telefonsupport hela året, dygnet runt
- Rabatt på reservdelar, material och arbetskostnad
Erfarenhet och trygghet
Vår långa erfarenhet och höga kompetens inom området gör att vi kan erbjuda serviceavtal till dig som är fjärrvärmekund. Vi erbjuder dig ökad
driftsäkerhet och lång livslängd av din fjärrvärmecentral. Vi vill helt enkelt ge dig ökad trygghet och bekvämlighet.
- Tillgång till bästa möjliga tekniska kompetens
- Dygnet-runt-jour och rådgivning
- Dokumenterad genomgång vartannat år
- Översyn av din central vartannat år
- Rabatt på material
- Säkerställande av material, lång livslängd och optimerad driftsekonomi.
- Kontroll och åtgärd av eventuellt läckage, byte av packningar vid behov
- Kontroll av förtryck i expansionskärl
- Kontroll av säkerhetsventiler
- Kontroll av tryck i värmesystem, påfyllning vid behov
- Kontroll av cirkulationspumpar
- Kontroll och justering av reglerutrustning
- Kontroll av temperaturer
- Rengöring av filter vid behov
- Funktionskontroll av avstängningsventiler för fjärrvärme
- Serviceprotokoll
Material
För reservdelar och övrigt material ges 10% rabatt på ordinarie prislista.
Fakturering
Priset för tjänsten faktureras månadsvis och fördelas jämnt över året med fjärrvärmefakturan. Eventuell felavhjälpning faktureras efter utfört arbete.
Avisering inför besök
Förebyggande underhåll aviseras minst fem dagar i förväg. Skulle ni behöva ändra tiden som vi föreslår ber vi dig att kontakta oss på telefonnumret som står på aviseringen.
Avtalstid
Avtalet gäller ett år från det datum då avtalet undertecknats av båda parter, därefter förlängs avtalstiden automatiskt ett år i taget. Uppsägning av
detta avtal kan ske av endera parten och ska då ske minst tre månader före avtalstidens utgång.
Startkostnad vid extra besök | Utan serviceavtal | Med serviceavtal |
---|---|---|
Vardagar 07.00-16.00 | 940 kr/besök | Ingår |
Övrig tid | 2 350 kr/besök | 1 410 kr/besök |
Arbetskostnad | Utan serviceavtal | Med serviceavtal |
---|---|---|
Timkostnad vardagar 07.00-16.00 | 590 kr/timme | Ingår |
Timkostnad övrig tid | 1 180 kr/timme | 590 kr/timme |
Material | Utan serviceavtal | Med serviceavtal |
---|---|---|
Material | Enligt ordinarie leverantörsprislista | - 10 % |
Serviceavtal - privatkunder för småhus avseende fjärrvärmeanläggning småhus
Definitioner
Fjärrvärmeanläggning: rörsystem med komponenter från servisventiler till och med fjärrvärmecentral anslutet till Leverantörens fjärrvärmenät. Sekundära system: Kundens husinterna system och komponenter utanför installerad och besiktad fjärrvärmeanläggning.Förutsättningar
§ 1 a) Avtalet gäller för Fjärrvärmeanläggning i småhus (1-2 lgh) som Leverantören har besiktat och godkänt innan avtalet tecknas. Vid sådan besiktning kontrolleras att anläggningen har rätt förutsättningar för att ingå serviceavtal. b) Kunden får inte utan föregående samråd med leverantören ändra eller byta utrustning som ingår i besiktad anläggning, om så ändå sker befrias leverantören från sitt åtagande och leverantören har rätt att säga upp avtalet. Se även §4a.
Omfattning
§ 2 Avtalet avser service av kundens Fjärrvärmeanläggning. a) Leverantören förbinder sig att vid ett servicebesök vartannat år utföra:- Kontroll och åtgärd av ev. läckage; byte av packningar vid behov.
- Kontroll av förtryck i expansionskärl.
- Kontroll av säkerhetsventiler.
- Kontroll och justering av tryck i värmesystem.
- Kontroll av cirkulationspumpar.
- Kontroll och justering av reglerutrustning.
- Kontroll av systemtemperaturer.
- Kontroll och rengöring av filter.
- Funktions- och täthetskontroll av avstängningsventiler för fjärrvärme.
- Serviceprotokoll till kunden.
Arbetet utförs efter överenskommelse under ordinarie arbetstid (vardagar 07:00-16:00). Servicebesöket ska aviseras av Leverantören senast fem (5) arbetsdagar i förväg om inte annat överenskommits samt utföras under värmesäsongen (oktober-april). På Kundens begäran grundad på särskild
anledning kan servicebesöket tidigareläggas under förutsättning att överenskommelse om detta kan träffas med Leverantören.
Ändringsarbeten på rör, elektrisk utrustning och installation samt reparation av pumpar och därtill hörande motorer som tillhör det sekundära värmesystemet ingår ej.
b) Leverantören förbinder sig att efter felanmälan från kund reparera eller byta ut skadade eller förslitna delar till rabatterade priser enligt vid var tid gällande prislista.
c) När felavhjälpning utförs under icke ordinarie arbetstid debiteras kunden för arbetskostnad enligt vid var tid gällande prislista. Vid större fel avhjälper servicepersonalen felet temporärt för att återkomma under ordinarie arbetstid för permanenta åtgärder.
d) Kunden har fri telefonrådgivning gällande fjärrvärmeanläggningen. Tekniska frågor angående fjärrvärmeanläggningens funktion besvaras dygnet runt, med reservation för att vissa frågor måste hänvisas till nästkommande ordinarie arbetsdag.
Avgränsningar
§ 3 a) Material som erfordras vid servicebesöket och vid akuta fel ingår inte utan faktureras vid varje tillfälle. För utbyte av kostsamma reservdelar lämnas särskild offert.
b) Asbestsanering samt justering och översyn av övrig värmeanläggning, ingående i de sekundära systemen såsom radiatorer, ventilationsaggregat och dylikt ingår ej.
Kundens åtagande
§ 4 Kunden förbinder sig att:
a) informera Leverantören när det planeras åtgärder, andra än normala drift- och underhållsåtgärder i någon del av Fjärrvärmeanläggningen. Med normala underhållsåtgärder menas t.ex. reglering av temperatur, pumphastighet, tillsyn etc. Se även §1b.
b) ej blockera anläggningen, så att det hindrar servicepersonalens arbete.
c) snarast till Leverantören anmäla om fel i anläggningen har observerats.
Priser
§5 Avgiften för serviceavtal avseende den i § 1 nämnda anläggningen, framgår av vid var tid gällande prislista. Avgiften debiteras i ordinarie fjärrvärmefaktura. Eventuell prisjustering sker i januari varje år.
§ 6 Eventuella övriga kostnader för t ex material och felavhjälpning debiteras efter utfört arbete, enligt Leverantörens gällande betalningsvillkor.
Betalningsvillkor
§ 7 Betalning ska vara Leverantören tillhanda senast på den i fakturan angivna förfallodagen, vilken infaller tidigast trettio (30) dagar efter det att Leverantören avsänt fakturan. Sker inte betalning i rätt tid har Leverantören rätt att av Kunden, förutom fakturabeloppet, fordra ränta enligt räntelagen
(1975:635) samt ersättning för inkassokostnader enligt lag. Hit räknas även kostnader för betalningspåminnelse.
Garantier
§ 8 Leverantören ansvarar för utfört arbete under en period av sex (6) månader från arbetets utförande. För material som Leverantören tillhandahållit svarar Leverantören för fel som visar sig under en tid av (12) månader sedan Leverantören installerat eller på annat sätt tillhandahållit Kunden sådant material. Det åligger Kunden att utan oskäligt dröjsmål underrätta Leverantören sedan han upptäckt eller bort upptäcka bristfälligt utfört arbete eller fel i material som Leverantören tillhandahållit. Om Kunden inte reklamerar inom skälig tid, förlorar Kunden rätten att göra gällande bristfälligt utfört arbete eller felaktigt material.
§ 9 Leverantören ansvarar i förhållande till kund för fel eller dröjsmål enligt Konsumenttjänstlagens bestämmelser, dock att Leverantörens skadeståndsskyldighet inte omfattar skada eller förlust i kundens näringsverksamhet.
Leverantörens ansvar enligt Avtalet omfattar inte fel eller skada som beror på omständigheter som Leverantören inte svarar för, såsom oriktig användning av Anläggningen, felaktigt eller icke utförd löpande tillsyn av Anläggningen och skötsel från Kundens sida eller skador till följd av underlåtenhet från Kundens sida att låta reparera av Leverantören anmälda fel på Anläggningen. Leverantören svarar inte heller för normal förslitning eller försämring.
Leverantörens ansvar omfattar ej produktionsbortfall, utebliven vinst eller förväntad besparing och annan direkt eller indirekt ekonomisk följdförlust.
Upphörande
§ 10 a) Avtalet gäller i ett (1) år från det datum då avtalet undertecknats av båda parter. Därefter förlängs avtalstiden automatiskt ett (1) år i taget. Uppsägning av detta avtal kan ske av endera parten och ska då ske minst tre månader före avtalstidens utgång. Uppsägningen skall vara skriftlig. Sker ägarbyte av fastigheten anmäls detta till Leverantören med angivande av den tidpunkt då ägarbytet sker. Härvid upphör avtalet utan annan särskild uppsägning.
b) Leverantören förbehåller sig därutöver rätt att innehålla sina tjänster enligt avtalet samt säga upp detta avtal med omedelbar verkan; allt i händelse av utebliven betalning från kunden.
c) Se §1b samt §4a.
Villkorsförändringar
§ 11 Leverantören förbehåller sig rätt att under gällande avtalstid förändra priset och i övrigt ändra dessa villkor. Sådan förändring meddelas Kunden skriftligt senast sextio (60) dagar före ikraftträdandet. Kunden har rätt att säga upp avtalet med trettio (30) dagars uppsägningstid i samband med Kundens mottagande av sådan underrättelse förutsatt att Kundens uppsägning sker före ikraftträdandet. Under uppsägningstiden får de ändrade avtalsvillkoren inte tillämpas. Prisändringar till följd av ändrade särskilda skatter eller av staten beslutade avgifter får ske och kan göras utan föregående underrättelse till Kunden. Prisändringar till Kundens fördel får införas utan föregående information.
Force Majeure
§ 12 Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i omständighet av det slag som anges nedan (“befriande omständighet”) och omständigheten förhindrar, avsevärt försvårar eller försenar fullgörande därav. Såsom befriande omständighet skall anses bl a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, egen eller annans konflikt på arbetsmarknaden, blockad, terrorhandling, brand, översvämning, extrema väderleksförhållanden eller olyckshändelse av större omfattning. Part som påkallar befrielse enligt bestämmelserna ovan skall utan dröjsmål underrätta andra parten därom.
Ring eller mejla oss för personlig rådgivning
Mikael Nilsson
Säljare fjärrvärme BRF och privat